top of page

סדנאות | הכשרות | הדרכות לארגונים

שילוב והתאמת התכנים לצרכי הארגון, הטמעת מטודולוגיות עבודה וכלי טכנולוגים חדשניים!
לפרטים תאמו שיחת הכרות (זה חינם)

תמונת הסופר/תYaniv Nisim Siso

הקשר בין חברה > מוצר > לקוח

עודכן: 29 באוג׳

פיצ'רים באים והולכים או באים ובאים בכמויות ואנחנו עומדים בפני השאלה, האם התעדוף שלהם צריך להקבע לפי טובת הלקוח? לפי טובת החברה או לפי טובת מוצר?. רגע טובת המוצר יש בכלל דבר כזה?

באופן כללי בניהול מוצר אנחנו מאמינים בהבאת ערך ללקוח, אך האם להביא כל ערך ולכל לקוח יגרום להצלחה?!


אז הינה האפשרויות:

  • טובת הלקוח - אם נקדם יכולות, פיצ'רים ושירותים לטובת הלקוח - הלקוח אולי יהיה מרוצה. נשמע טוב, לא?! אז זהו, שפה זה תלוי: מיהו הלקוח שנתנו לו ערך, האם נתנו ערך אמיתי ליכולות שהוא צריך (שאינם בהכרח היכולת שהוא ביקש), לכמה לקוחות כמוהו נתנו ערך והאם הכמות הזאת הצליחה להזיז את המחט כדי לגרום לחברה להצליח? פיתוח הוא דבר יקר וכנראה שלא ניתן לפתח את כל היכולות שירצו כלל הלקוחות שלנו מסיבות זמן וכסף ואם ננסה יתכן והחברה תחדל להתקיים.

  • טובת החברה - אם נקדם יכולות לפי האינטרסים של החברה, החברה אולי יכולה להצליח. נשמע ממש טוב, לא!?, אז זהו, שגם פה זה תלוי, האם האינטרסים של החברה כפי שהחברה רואה אותם ימצאו חן בעיני הלקוחות שלנו, האם הם מקיימים צורך לקוחות, האם ישמחו להשתמש במוצר ואולי גם לשלם על השימוש בו?


אז אם טובת הלקוח אינה מספקת ויכולה לגרום לקריסת החברה וגם טובת החברה אינה מספקת משום שיתכן והיא לא מביאה ערך ללקוחות, אז מה כן?!

התשובה היא - טובת המוצר :-)

תפקידו של המוצר להביא ערך ללקוח.

לאיזה לקוח?

ללקוח שמוכן להשתמש במוצר ואולי גם לשלם על השימוש בו (או להחזיר תמורה אחרת)

כל לקוח?

לא, לקוחות שמתחברים לאינטרסים זהים לאלו של החברה

ומהם האינטרסים של החברה?

זה תלוי ביעדים שהחברה הגדירה.

אוקי - תעשה לי סדר?

סבבה - נתחיל מהצד השני >>



 


איך הקשר בין חברה > מוצר > לקוח אמור לעבוד?

  1. יעדי החברה קודמים להההההכל - לכן ראשית יש לקבוע מהם יעדי החברה, יעדים ברורים, מדידים, כמותיים, מוגדרים בזמן. היעדים צריכים לשקף את מה החברה רוצה להשיג ולא את איך היא רוצה להשיג את זה.

  2. זכרו שבלי החברה אין מוצר ואין לקוחות - מכאן שהאינטרס של החברה חייב להשמר תמיד.

  3. הגדרת יעדי המוצר - המוצר קובע את האופן שבו החברה מעניקה ערך ושירות ללקוחות. המוצר מגדיר את ה"איך". שימו לב שיעדי המוצר לא חייבים להיות זהים ליעדי החברה ובאותו זמן יעדי החברה חייבים להיות כאלה שהצלחתם תאפשר או תסייע להצלחת החברה. אם בחרנו לקדם יכולת שנוגדת או לא מיטבה את יעדי החברה נדרש לנו הסבר מאוד ברור למה בכל זאת בחרנו לקדם נושא כזה.

  4. הגדרת יכולות המוצר - אחרי שברור לנו מה דרוש לחברה כדי להצליח וגם מהי הצלחת המוצר - נוכל לקבוע איך המוצר צריך לפעול. בהגדרת יעדי המוצר נשאל תמיד "למה" לפני ה"איך" ורק אז נוכל לקבוע את ה"מה"

  5. ערך ללקוח - כלל השירותים, הפיצ'רים והיכולות צריכות להביא ערך (ללקוח החיצוני או הפנימי) באופן ישיר או עקיף. לא נרצה לקדם פיתוחים, להשקיע אנרגיה או זמן ביכולות שלא ברורה הסיבה והערך שהם מביאים. בין אם להוסיף כפתור שעושה קפה עבור הלקוחות החיצוניים או נקדם שירות אוט' ששולח ללקוחות חשבונית כדי להקל את עבודת מחלקת הכספים, אנחנו קודם נדרשים להבטיח שישנו הסבר ברור למה אנחנו עושים ורק אחר כך איך ומה.



איפיון מוצר

 


אז תכלס , מה לעשות מחר על הבוקר?

  1. נוודא שיעדי החברה וה-KPI ברורים ומוסכמים, מדידים ומגדרים בזמן.

  2. נוודא Road Map, עבור כל אחד מהתהליכים והשירותים שעתידים להיות מפותחים נגדיר מוטיבציות, למה אנחנו צריכים כזאת יכולת

  3. וולידציה - נוודא עוד לפני הפיתוח או השקעת המאמץ שיש לקוח שרוצה את היכולת הזאת ושהיכולת כפי שהגדרנו אותה תביא ערך אמיתי ומשמעותי.

  4. נתעדף - כשיש לנו רשימת יכולות נדרשות, אנחנו תמיד נתעדף אותן לפי הערך + הסבירות. כך נבטיח שהיכולת מביאה הכי הרבה ערך וכמות הלקוחות הרלוונטית הגדולה ביותר שלנו. אנחנו רוצים להזיז את המחט באמת.

  5. נגדיר הצלחה - לפני תחילת הפיתוח נגדיר "מהי הצלחה", אם האופן שבו הפיצ'ר הוגדר לא יכול לממש את ההצלחה במדדים שנקבעו, יתכן ובחרנו ביכולת הלא נכונה, בדרך הלא נכונה או במדד הלא נכון להצלחה.

  6. הפיתוח הקטן ביותר - אנחנו תמיד שואפים ל MVP בלבד בשלב הראשון, הקטן ביותר, POC, דחליל, אנחנו מפרקים לחתיכות ממש קטנות, הכי קטנות שאפשר, ואז מקדמים פיתוח של הצעד הראשון שיביא ערך.

  7. בדיקת משתמשים - סיימנו לפתח? יופי! בואו נבדוק שהמשתמשים הרלוונטים שלנו מצליחים להשתמש ביכולת, אוהבים להשתמש ביכולת, נשאל אותם האם היכולת עונה להם על הצורך. נאפשר לכמות משתמשים קטנה להתנסות ולאט לאט נאפשר לעוד ועוד משתמשים להשתמש בשירות. גילינו "מעצור" נחזור בחזרה לשולחן השרטוטים ונבין מה בדרך לא צלח. חבקו כשלונות!, הם מקור הלמידה הטוב ביותר.

  8. ולסיום מדידה - עלינו לאוויר?, מצויין! בואו נמדוד האם ואיך המוצר/פיצ'ר הצליח, אנחנו מצפים שלכל הפחות לא נגרם נזק והפיצ'ר החדש מביא ערך לפי המדדים שקבענו אם לא יותר. הנתונים מציגים שחוסר הצלחו או (לא עלינו) ריגרסיה?, ממש כמו בסעיף הקודם, נחזור לשולחן השרטוטים, איזה מזל שקידמנו את הפיתוח הקטן ביותר ועכשיו אפשר לתקן במהירות ולבדוק איך לעשות טוב יותר.



לסיכום

טובת החברה קודמת תמיד! בלי חברה אין מוצר או לקוחות. הגדרת מוצר טובה היא כזאת שמביאה ערך ללקוחות רלוונטיים בכמות מספקת ובהתאם ליעדי החברה.

תמיד נעדיף צעדים זריזים וקטנים שמביעים ערך בהם נוכל להסביר "למה?" לפני שמסבירים את ה"איך?"



משהו לא ברור? אני כמו תמיד זמין לשאלות

מזכיר שבספר שלי ישנם 300 עמודים בנושאים הללו ואחרים שמתעסקים בחברה, המוצר וערך ללקוח


155 צפיות0 תגובות

Commentaires


רוצה לקבל עדכון בפרקים הבאים?

יש!, נתראה בפרק הבא

bottom of page