top of page

סדנאות | הכשרות | הדרכות לארגונים

שילוב והתאמת התכנים לצרכי הארגון, הטמעת מטודולוגיות עבודה וכלי טכנולוגים חדשניים!
לפרטים תאמו שיחת הכרות (זה חינם)

מנהלי מוצר: הגיע אלי עוד הצעה לפיצ'ר חדש, איך אומרים לא?

עודכן: 15 ביולי 2022


ההצעות האלה:

מכירים את זה שמגיעים אליכם קולגות ומציעים רעיונות לפיצ'רים ומוצרים?

  • "ראיתי שבנטפליקס הוסיפו את הפיצ'ר של ה-Play something שמציג תוכנית/סרט באופן אקראי, אולי נפתח גם אנחנו יכולת כזאת במוצר שלנו? זה ממש פשוט, אנחנו רק מכניסים למסך החיפוש כפתור כזה, ואז כשלוחצים עליו נוסיף קוד פשוט פשוט פשוט…."

  • "במוצר שלנו חייבים להוסיף קומפוננטה שעושה חיפוש, כלי כזה כמו של גוגל"

  • "הכי מגניב אם נעשה כזה שיהיה לנו כמו טינדר, שאתה כאילו מעביר ימינה ושמאלה את המוצרים"


כל פונקציה בארגון יכולה להציע רעיונות. היזם, המנכ"ל, המנהלים, קולגה בצוות המוצר, אנשי הפיתוח, אנשי האנליזה, אנשי הבדיקות, אנשי אופרציה, אנשי מכירות, שליחים, נציגי שירות, כולם. הכותרת היא "כשהמנקה מציע רעיון למוצר" - אבל תכלס, זה פשוט יכול להיות כל אחד בארגון או מחוץ לארגון כמו לקוח, אקסית, שכנה או מכר מהעבר.

בניסיון להביא ערך למוצר, איך אומרים לא?

מצפים ממנהל המוצר לשמוע, לחקור ולבחון כל דרישה, כל בקשה, כל צורך עסקי שמגיע אליו לשולחן.

מנהל המוצר נדרש להיות קשוב לרעיונות של המנכ"ל, ההנהלה או היזמים. הוא אמור להיות סבלני ולבחון את הרעיון גם אם הרעיון לא מתאים ובכלל לא תואם את צרכי המוצר.

על מנהל המוצר להתמודד עם אחד האתגרים המורכבים ביותר שלו - למצוא זמן, להיות סבלני, לחייך ולהסביר מדוע הרעיון לא מתאים ליעדי המוצר, ליעדי החברה, חסר בסיס וכו'.


בשיחת מסדרון המציע יכול "לירות" רעיון תוך דקה, למנהל המוצר נדרשות הרבה דקות והרבה יותר מילים כדי להסביר למה הרעיון נראה כלא מתאים. כדי להסביר נדרשת סבלנות, מחקר וזמן שבו מנהל המוצר יידרש לשכנע את המציע ולהסביר לו את האופן שבו בניהול מוצר בוחנים פיצ'ר שאולי על פניו נראה "מגניב", אבל פשוט לא תואם את הצורך.


מנהל המוצר לא רוצה "לנפנף" את הפונה, לא רק כי חשוב לשמור על יחסי עבודה טובים עם הקולגות, להיות מכבדים ולשמור את הדלת פתוחה, אלא גם כי הרעיונות הטובים יבואו בהמשך מהקולגות האלו.



 


מנהלי מוצר, איך לעשות את זה נכון ולהישאר בחיים?

  1. הקשבה אמיתית - אם כבר בחרתם להקשיב, תקשיבו באמת. תחליטו שאתם שותקים ונותנים לאדם שמולכם לדבר לפחות במשך 2 דקות ברציפות. הקשיבו עם מבט ישיר ועם אמפתיה מוחלטת, בלי לעבוד תוך כדי, בלי שימוש בטלפון, בלי גלגולי עיניים, בלי תנועות חסרות סבלנות עם הידיים או הרגליים. אם קשה לכם שלא "לרצד" בחוסר נחת - בצעו את השיחה בישיבה.

  2. הזמן הנכון והמקום הנכון - אם "התפרץ" אליכם מישהו לחדר עם ההצעה שתשנה את החברה וממחר אתם תהיו גוגל הבאה, תעצרו הכל ותפנו לו את הזמן. אך מכיוון שלא סביר שזה המקרה, אם אתם עסוקים באותו רגע, בפגישה או באמצע קו מחשבה ואתם לא באמת יכולים לפנות לו 2 דקות מזמנכם, תבקשו לקבוע להיפגש בזמן אחר. אם אתם לא מוצאים זמן ביומן, תציעו לצאת ביחד להפסקת הקפה/סיגריה הבאה ולדבר בה על הרעיון.

  3. חידודים והבהרות - אם משהו ברעיון לא מובן למנהל המוצר, זה ממש בסדר לשאול שאלות הבהרה וחידודים. וודאו שאתם לא חותכים את שצף הדיבור שיכול להיות נרגש, וודאו שאתם שואלים מתוך סקרנות אמיתית ולא מתוך התנגדות. אם אתם מלאי חשק ציני "להראות להם שהם טועים" תוותרו על השאלה.

  4. כבד את מפתחיך ואת מנהליך - מנהלי המוצר לא רוצים להעליב את הפונה בשום מקרה, לא תרצו לתת לו תחושה לא מזמינה, גם אם הוא לא המנהל הישיר שלכם, הוא לא צריך להרגיש מתחנן. באותו הזמן לא תוכלו לפנות מהלו"ז שלנו שעות שלמות רק כדי להקשיב לרעיונות. לכן הקצו זמן מוגדר מראש לנושא ותאמו ציפיות. "איזה כיף שאנחנו נפגשים יוסי, יאללה בוא נשב לקפה. יש לי רבע שעה, אם נראה שזה לא מספיק לנו נקבע להמשיך לדבר על זה".

  5. איך מסתדרים בלי "אבל"? - "תשמע יוסי, זה אחלה אבל נראה לי שזה לא יעבוד", זהו. איבדתם את יוסי. המילה "אבל" שוברת את כל מה שבא לפניה, כך שהאדם בצד השני כבר חש בביטול.

  6. מה עושים אם הרעיון לא טוב? - מרבית הרעיונות שיגיעו אליכם יהיו פחות מתאימים ליעדי המוצר וחלקם לא ישימים טכנית במתכונת הנוכחית. לא תרצו לומר ליוסי "הרעיון שלך גרוע" (גם אם הוא באמת כזה), ומכיוון שאין למנהל המוצר את הזמן או האפשרות לעשות ליוסי קורס מזורז בניהול מוצר, כדאי להסביר לו מדוע אחת השיטות להימנע מוויכוח ושכנוע היא "כן, וגם".

  7. רעיון טוב אך לא עכשיו? זאת אפשרות מעניינת, תשקפו את שביעות הרצון מההצעה, תסבירו למה לדעתכם היא סובלת דיחוי, נסו להציג יכולות שקודמות לה בסדר העדיפויות.

  8. "כן וגם" (Yes, And) - בשיטה הזאת "זורמים" עם המציע של הרעיון, גם אם יודעים שיש ברעיוון שלו קושי, חוסר, פגם או חוסר תאימות, על ידי כך שמגלגלים איתו לרגע את הרעיון, עד שהוא בעצם "מתפוצץ" מתוך עצמו, מההבנה שאין כאן כדאיות. למשל: אם אנחנו מנהלי המוצר Pango (שירות החניה וכו') ויוסי הציע שנוסיף אפשרות שהמוצר גם יציע ללקוחות לרכוש גלידה כחלק מהמוצר (בכוונה לקחתי דוגמא ממש תלושה למרות שכבר קרו מקרים), במקום לומר ליוסי: "תשמע יוסי, זה רעיון גרוע" או "מה קשור גלידה למוצר שלנו, יוסי?" נוכל לומר לו: "כן, אוקיי, אז לקוחות יוכלו להזמין גלידה בזמן שהם משלמים על החנייה, ואיך אתה רואה את זה עובד?".... "כן, גלידה זה ממש טעים, בטח מלא לקוחות אוהבים, ותגיד, איך היכולת הזאת תתמוך ביעדי המוצר?" "כן, גלידה זה אחלה, תגיד נאמר ועכשיו אני באפליקציה של Pango, מה יגרום לי כלקוח להזמין גלידה? האם אני בדרך לחניה או מהחניה?"

  9. יוסי לא צריך קורס בניהול מוצר - לא תוכלו ללמד את יוסי ב-2 דקות שפיצ'רים ומוצרים צריכים לקיים צורך עסקי ואם הפיצ'ר לא תומך את האסטרטגיה, צרכי הלקוחות, נותן יותר ערך למוצר ומסייע לעמוד ביעדי המוצר, כנראה שאין לו מקום כרגע (או בכלל). אין צורך לשלוח את יוסי לעשות קורס ניהול מוצר. הוא יכול להיות מפתח מרוצה, איש שירות מופלא, מנהל המכירות הטוב ביותר בארץ או המנקה הכי נקי בישראל. הוא לא צריך שנטיף לו. הוא רוצה להישמע, הוא רוצה שניתן לו רגע של קשב אמיתי, ולכן חשוב להוביל אותו במחשבה למקום שבו הוא יסביר לעצמו למה הרעיון שלו הוא "אחלה", אבל לא כל כך תואם ליעדי המוצר. בשום מקרה אין צורך להיגרר לויכוח, בשום מקרה אין סיבה להגיע למקום שבו נאמר "אני מנהל המוצר וככה אמרתי", חלילה. רוצים שיוסי יבוא עם רעיונות נוספים וחשוב לסייע לו להבין מה יוכלו להיות בהמשך רעיונות שיעשו טוב למוצר.

  10. מה עושים אם הרעיון טוב? - אין ברכה גדולה מזה. זה ישמע מוזר (מנהלי מוצר אל תתבאסו), אבל את רוב ייזום הרעיונות לא בהכרח מביאים מנהלי המוצר, אלא היזמים, ההנהלה, הלקוחות והקולגות. מנהלי המוצר יכולים להעלות רעיונות, הם מכירים את השוק, המתחרים והמוצר מספיק טוב כדי להביא רעיונות טובים, ובכל זאת התפקיד לא בהכרח דורש מהם להיות יצירתיים. מנהלי מוצר טובים, יאספו את כל הרעיונות, יבחנו כל אחד מהם כדי לוודא תאימות, לתעדף, לוודא ישימות ולאפיין. אם קיבלתם רעיון טוב - זכרו להודות למציע, זכרו לתת לו את מלוא הקרדיט, זכרו לעודד אותו, "להרים" לו, לקרוא לפיצ'ר על שמו :-) (עשינו את זה כבר בעבר במספר חברות). אפשר אפילו לבקש מצוות HR לתת לו שי קטן אם הרעיוון שלו היה חדשני, פורץ דרך או סייע למוצר ולחברה להבין משהו משמעותי.



 

לסיכום:

רעיונות טובים יכולים להגיע מכל מקום ורעיונות מעולים יגיעו לפעמים ממקומות מפתיעים. כבדו את כולם, גם אם אתם ממש עמוסים נסו למצוא זמן מוגדר ומוגבל לשמוע אותם. ענו להם בצורה מכבדת, בלי להטיף, עם להסביר. אין לכם את הזמן להעביר אותם קורס מלא בניהול מוצר, שאלות מנחות יכולות לסייע להם להבין את הסיבה לכך שהרעיון לא תואם ליעדי המוצר.


יוסי - אם אתה (או את) קוראים את השורות האלה, דעו שאנחנו בעדכם, אנחנו כאן ביחד כי כולנו רוצים שהמוצר יצליח. אם מנהל המוצר אמר לכם "לא" זה לא אומר משהו עליכם. נסו שלא להיעלב, נסו לבחון את השאלות שעלו ולוודא שהרעיון הזה והבאים באמת מביאים ערך. אם מנהל המוצר נראה לכם לא מספיק קשוב, בקשו שיהיה קשוב, הגיעו לנקודה, הסבירו איך הרעיון תומך ביעדי המוצר, אם עולות שאלות נסו לספק מידע נוסף.

ואם בסוף, הרעיון באמת לא מתאים - קבלו את ה"לא". אין צורך באגו, בלי להיפגע, מחר בבוקר יום חדש עם רעיונות חדשים שבו אתם ומנהל המוצר שלכם כנראה תצטרכו להישאר חברים :-)

330 צפיות0 תגובות

Коментарі


רוצה לקבל עדכון בפרקים הבאים?

יש!, נתראה בפרק הבא

bottom of page