top of page

מחקר משתמשים אין סופי, שיפור מתמיד ומחיר זול - סודות הקסם של איקאה

עודכן: 19 בנוב׳ 2021



קבלו 20 דברים שכדאי לדעת על איקאה

  1. לאיקאה 433 חנויות ב 53 מדינות.

  2. החברה מציגה למעלה מ 45.5 ביליון דולר מכירות, כשהמתחרה במקום השני מרוויח שליש.

  3. השם איקאה הוא הלחם של תחיליות שמו של הבעלים והיזם Ingvar Kamprad ביחד עם תחילית הכפר שבו גר Elmtaryd Agunnaryd.

  4. החל משנות 1996 איקאה מוכרת בתים. כן כן - בתים שלמים.

  5. על פי סטטיסטיקה, אחד מכל 10 תינוקות אירופאים "נעשה" על מיטת איקאה.

  6. מעל 1 ביליון מבקרים ביקרו בחנויות איקאה ב 2019. מעל 2.8 ביליון מבקרים באתר האינטרנט.

  7. מעל 7 מיליון רכישות של המוצר Billy bookcases האגדי. מוצר שנמכר כבר 40 שנים ברציפות.

  8. המחיר הוא אלמנט כל כך חשוב לאיקאה, שקודם קובעים את מחיר המוצר ורק אחר כך מעצבים אותו.

  9. בשנת 2021 איקאה תייצר יותר חשמל מאשר היא צורכת.

  10. יש לאיקאה מוזיאון ובו כל המוצרים שאי פעם נמכרו.

  11. זה דיי מקובל לראות בחנות ביפן לקוחות שנוהגים לתפוס תנומה כשהם פוגשים ספה נוחה או אוכלים במטבח.

  12. קטלוג איקאה הודפס יותר פעמים מאשר התנ"ך.

  13. כדי להתאים לשוק החרדי הישראלי, לראשונה בעולם הודפס בישראל ב 2018 קטלוג ללא תמונות נשים. עובדי ההנהלה בשבדיה התרעמו על חוסר השיוויון המגדרי והחברה התנצלה, הסניף הישראלי שילם 4 מיליון דולר על הטעות ומאז נאסר על פעילות שאינה תואמת את ערכי החברה.

  14. שיטת הקטלוג נקבעה כך כי הבעלים בעל דיסלקציה, כך נוצרו שמות קטגוריים בעלי משמעות שבדית זכירה.

  15. החל מ 2025, יוקם אזור מכירה מיוחד לרהיטים עבור חיות בית.

  16. בשנת 2011 עיירה ספרדית ביקשה מהאזרחים לקבוע את שם הרחוב שבו נמצא סניף איקאה בעיר, השם הנבחר הוא Calle Me Falta un Tornillo - בתרגום "רחוב חסר לי בורג".

  17. החל מ 2020 בדובאי ניתן לשלם בחנות באמצעות "זמן". הקונים יכולים להציג את אפליקציית הניווט שבה יצויין הזמן שהתבזבז על הנהיגה לחנות. זמן הנהיגה מומר לכסף.

  18. החל מ 2030 כל המוצרים ייוצרו מחומרים מתכלים או ממוחזרים. איקאה מגדלת בעצמה ייערות לצורך ניצול יעיל של עץ, סך שיטחי היערות שברשותה גדול משיטחה של אלסקה. מהשבבים שנותרו מיוצרים רהיטים נוספים.

  19. איקאה מוחזקת בידיים פרטיות, ללא משקיעים ולא נסחרת. כל הרווחים מושקעים בחזרה בפיתוח החברה, בקיימות, ובתרומה לקהילה - והיא התורמת הגדולה בעולם בידיים פרטיות.

  20. בכל שנה נמכרים ביליון (!) כדורי בשר במסעדות של איקאה. ובנוסף 10 מיליון נקנקיות צמחוניות.




 

איך הכל התחיל:

  1. השם איקאה הוא הלחם של תחיליות שמו של הבעלים והיזם Ingvar Kamprad ביחד עם תחילית הכפר שבו גר Elmtaryd Agunnaryd.

  2. אינגוואר היה בן 17 כשהקים את החברה בשנת 1937, אבא שלו הביא לו קצת כסף להשקעה בעסק.

  3. תחילה העסק פעל למכירת עפרונות, גלויות, תכשיטים וציוד משרדי, ללא חנות פיזית ובמשלוח בדואר בלבד.

  4. ב 1948 הם החלו למכור רהיטים.

  5. ב 1951 פורסם קטלוג המוצרים הראשון, בשביל רבים זה קטלוג הרהיטים הראשון שראו בחייהם.

  6. וב 1953 נפתח מרכז מבקרים ראשון שאיפשרה ללקוחות לראות ולחוות את המוצרים.

  7. איקאה מציגה מוצרים מוזלים, אך תחילה הלקוחות חשדו שהמחיר כנראה רומז לאיכות נמוכה של רהיטים.

  8. ב 1958 נפתחה החנות הראשונה, והיתה החנות הגדולה ביותר בסקנדינביה באותן שנים.

  9. אינגוואר, היזם והבעלים היה בעל דיסלקציה לכן פיתח שיטה ייחודית לניהול שמות המוצרים (בהמשך)


תרבות ארגונית:

  1. איקאה מעסיקה למעלה מ 147,000 עובדים ברחבי העולם.

  2. לעובדים נוהגים לקרוא Co-workers (עמיתים).

  3. איקאה נחשבת לאחת החברות המטפחות ומקדמות עובדים בעולם.

  4. במרכז העיצוב של איקאה בשבדיה עובדים כ 1500 עובדים מ 50 מדינות שונות חולקים ביחד חלל עבודה. כאשר 50% מהם נשים ו 50% גברים.

  5. העובדים נדרשים (כמעט חובה) להפגש בחללים המשותפים ל 2 ארוחות משותפות ביום.

  6. החלטות מתקבלות על בסיס מחקרי שוק במדינות השונות. בכניסה לשוק ההודי, עובדי איקאה ביקרו בלמעלה מ 500 בתים הודים שונים.

  7. בצמוד למרכז העיצוב, קיים מרכז יצור של פרוטו-טייפים תחת אותה קורת גג. כך יכול צוות העיצוב גם לראות את המוצרים נוצרים פיזית. בהתחלה בעבודת יד (לפני ייצור המוני)

  8. מוצרים שהעובדים לא אוהבים, לא עוברים לייצור.

  9. העובדים משקיעים זמן לא מבוטל בייצירת תהליכי עבודה חדשים, יצור של חומרים ובדים חדשים לשיפור מתמשך.

  10. זה בסדר לעשות טעויות, זה לא סלוגן זאת תרבות. "רק אנשים ישנים לא עושים טעויות" אומר Kamprad, אחד ממקימי איקאה.



 

הינה לפניכם כמה מסודות הקסם של איקאה:



1. סוד הקסם השבדי הייחודי: מחקרים רבים טוענים שהסיבה לחיבה לחברה הזאת היא - שהם שבדים.

  1. אין המון דברים בעולם שהם שבדים. ולקוחות תופסים את מקור המוצרים כמגניב.

  2. הצבעים של הבראנד של איקאה הם צהוב וכחול, גם דגל שבדיה בצבעים האלה - וכאמור שבדים זה מגניב.

  3. כל המוצרים הם בשמות שבדים.

  4. מבני החנויות הענקיים נראים למרחקים בכל העולם בצבעי הבראנד.

  5. בכל החנויות בעולם האוכל במסעדות של איקאה - הוא שבדי...

  6. בכניסה וביציאה בכל החנויות מברכים את הבאים ויוצאים לשלום בשבדית.


2. סוד קסם הגישה - למכור הרבה ובזול:

  1. המוצרים זולים.

  2. למרות המחיר המוצרים נראים טוב.

  3. הלקוח יודע בדיוק מה אתה קונה (לטוב ולרע)

  4. באיקאה דוגלים ב democratic design approach, שאומר שהמחיר צריך להיות שווה לכל נפש וללא פשרות על איכות.

  5. בעוד שחלק מהרהיטים עשויים עץ, חלק אחר עשוי משבבי עץ ממוחזרים שהופכים את הייצור להיות זול יותר.

  6. איקאה דוגלת בעיצוב בסיסי, עיצוב נקי סקנדינבי הוא לא רק אסטטי, הוא גם זול יותר לייצור ומוריד בעלויות. אין דקורציות מורכבות, ולכן גם מהירות הייצור מתקצרת. ובמפעל שמייצר יותר אפשר להוריד את המחירים לצרכן.

  7. באיקאה מאמינים שאת כל המוצרים צריך לייצר בצבעים שחור, לבן, ועץ מוברש לכל הפחות כדי להתאים לקהל הגדול ביותר.

  8. איקאה עושה מאמץ לעשות שימושים נוספים ברכיב מסויים, כך שייצור של אותו המדף ישמש לרהיטים שונים (כאמור ייצור המוני של מוצר בודד מוזילה משמעותית את הייצור וכך גם אם המחיר לצרכן)



3. סוד הקסם - מבנה החנויות:

  1. חנות ממוצעת של איקאה היא בגודל 91,000 מטר מרובע (42 מגרשי טניס). כשהחנות הגדולה ביותר היא מעל 500,000 מטר מרובע.

  2. יש שיומרו שזאת לא חנות קמעונאית, זאת "תרפיה באמצעות קניות"

  3. החנות מעוצבת כולה כחדרים בבית, מה שמאפשר לראות את המוצרים בסביבה הטבעית שלהם בלי לדמיין איך הם יראו במרחב הביתי שלנו. בשונה מחנויות קמעונאיות קלאסיות שבהן המוצרים מסודרים על מדפים.

  4. את אותו המוצר ניתן למצוא במספר מרחבים שונים, כשפעם אחת כוס במטבח לשתיה, בפעם הנוספת היא מעמד למברשות שיניים באמבטיה ובפעם אחרת היא אגרטל וכו'. מוצרים תלויי קונטקסט קל יותר לרצות לצרוך.

  5. למרות גודל החנויות, החלוקה לחדרים מאפשרת תחושת נוחות, צעידה איטית, גילוי מוצרים חדשים.

  6. איקאה משתמשת בהמון צבע לבן, הריק והנקי גורם לנו לתחושת שקט (אפל משתמשת באפקט דומה)

  7. איקאה "גוררת" את הקונה ברחבי כל החנות ומחייבת אותנו להתרשם מכל החדרים וכל המוצרים לפני שיוכל להגיע לקופה. בשונה מקמעונאים בהם ניתן לעבור בין שבילים ושורות באופן חופשי.

  8. דרך האבנים הצהובות - השילוט על הרצפה והתקרה מציגים חיצים גדולים וברורים ומסירים מהקונה את התחושה שהוא צריך לבחור או להחליט לאן ללכת, הקונה מובל, יש לו פחות דאגות והוא מתמסר לחווית הקניה במקום לחפש לאן ללכת.

  9. השקיות שמחולקות בכניסה - מאפשרות ללקוח לרכוש יותר, והרבה, כשהידיים חופשיות לקנות ולגעת - קונים יותר.

  10. אין צורך לסחוב מוצרים גדולים במהלך כל מסע הקניות, ניתן לאסוף אותם בסיום

  11. ליד השקיות מחולקים בחינם דפים קטנים ועפרונות כדי לרשום את פרטי הציוד הגדולים שיאספו בסיום.

  12. לפני הההגעה לקופות, כל הלקוחות עוברים במחסן של איקאה לאסוף את הרהיטים הגדולים. אין מחסן נוסף, כל המלאי שיש מוצג ללקוחות.

  13. ליד אזור הקופות מופץ בכוונה ריח אפיה מתוק מהקפיטריה, שמתחבר עם תת המודע שלנו לרגע שמח ונעים.

  14. המסעדה של איקאה היא תמיד מרכז החנות, היא מפצלת את המסע לשניים >>





4. סוד הקסם - המסעדה של איקאה:

  1. היום זה נראה ברור מאיליו, אבל הקפה והמסעדה בחנויות איקאה קיימות משנת 1960.

  2. אינגוואר טען ש"לא ניתן לעשות עסקים עם לקוחות רעבים"

  3. בשנת הפתיחה של הסניף הראשון של איקאה בישראל, המסעדה היתה המסעדה הרווחית ביותר בישראל.

  4. מנה ממוצעת של בשר / ירקות ותוספות עולה במסעדה כ 6$ במרבית המסעדות. סכום שהוא שווה לכל נפש לארוחה בהשוואה למחיר ארוחה במסעדות באותה רמה.

  5. הקונה (וכל המשפחה שאיתו) מקבלים תחושה של בילוי ולא של מסע חיפוש רהיטים מזורז.

  6. הקונה ומשפחה מקבלים תחושה שאיקאה "סוגרת להם פינה" ועם הקניה גם כבר אכלנו, אז לא צריך למהר לחזור הביתה.

  7. על פי אתרי ביקורת המסעדות, הביקורות על המסעדות פושרות ובעיקר חיוביות.

  8. מספר אנליסטים טוענים שהמסעדה לא רווחית כשלעצמה, אך היא משרתת את האינטרס לכך שלקוחות ירכשו יותר רהיטים.

  9. מנהל רשת המזון של איקאה טוען, שככל שיצליחו להאכיל לקוחות, הם יצליחו לגרום להם להשאר בחנות יותר.

  10. בזמן האכילה הלקוחות נוהגים לעצור רגע את תהליך הקניה ולדבר, להעביר רשמים על מה שראו עד עכשיו ומה שעוד דרוש להם, מה שלאוכל זמן מעלה עוד יותר את הקניה הצפויה.




5. סוד הקסם - המרכז הדמוקרטי לעיצוב:

  1. כדי להתגבר על פערים העיצוביים הנדרשים במדינות השונות, כל המעצבים יושבים ב"מרכז העיצוב הדמוקרטי" בשבדיה בחלל אחד.

  2. מעל 1500 עובדים מ 50 מדינות שונות חולקים ביחד חלל עבודה .

  3. כל מוצר חייב לעבור 5 שלבי אישור: צורה, פונקציונליות, איכות, קיימות, ובמחיר נמוך.

  4. מוצרים שהעובדים לא אוהבים, לא עוברים לייצור.

  5. לפני העברה לייצור המוני, פרוטו-טייפ נוצר בעבודת יד במרכז העיצוב, כך ניתן לשפר אותו ולהבין את מורכבויות הייצור.



6. סוד הקסם - קטלוג ושמות המוצרים:

קטלוג איקאה הודפס יותר פעמים מאשר התנ"ך, ובו כ 2000 מוצרים חדשים בשנה.

שמות המוצרים נשמעים כמו בילבולי אותיות שאין ביניהן קשר - מילים שבדיות זה מגניב, אבל זו האמת:

  1. אינגוואר, היזם והבעלים היה בעל דיסלקציה.

  2. כדי למנוע טעויות הקלדה של מספרים קטלוגיים, הומצאה שיטת מידול מוצרים חדשה בה הוחלפו המספרים באותיות וכך נמנעו טעויות.

  3. כל המוצרים הם בעלי שמות בעלי פירוש שבדי.

  4. כל קבוצת מוצרים נקראת על שם אלמנט שבדי אחר כך שמהשם ניתן להבין מהי קטגוריית המוצר לדוגמא: כל מוצרי האמבטיה הם על שם מקורות מים שבדיים. כל חדרי השינה, נקראים בשמם של יעדים מוכרים בנרווגיה. כל הספריות, שולחנות כתיבה וכסאות, נקראים על שמם של ילדים סקנדינביים. קערות ואגרטלים, נקראים על שם תבלינים, פירות ועלים שבדיים. כל מוצרי הילדים, נקראים על שם חיות. בדים ווילונות, נקראים בשמן של נערות שבדיות. מוצרי החוץ וריהוט גינה, נקראים על שם איים שבדיים. כלי מטבח, על שם דגים ופטריות. מנורות, על שם עונות השנה, חודשים וימות השבוע. שטיחים, על שם מקומות דניים. ספות, כסאות ופינות אוכל, על שם מקומות מוכרים בשבדיה.

  5. לפעמים מתחשק להם לשבור את החוקיות ולתת שמות שלא קשורים לחוקים הנ"ל. מותר.

  6. לעיתים מוצרים נקראים על שם עובדי איקאה, כמו המוצר הנמכר ביותר הספרייה בילי (Billy Likjedhal)

  7. המוצרים נקראים באותו השם בכל מקום בעולם*

  8. לעיתים אם התרגום לשפה המקומית יכול להתפרש כפוגעני, משנים את שם המוצר במדינות מסויימות. לדוגמא מוצר שבתרגום שלהם ליפנית הוא מובן כ "לשבור" או "להרוס"

  9. אחרי שבאיקאה יוצרו והומצאו שמות ללמעלה מ 120,000 מוצרים, הם יכולים לאשר שהשיטה עובדת.


7. סוד הקסם - קיימות:

  1. איקאה מאמינה גדולה בקיימות. אבל באמת!

  2. בשנת 2021 החברה תייצר יותר חשמל מאנרגיה מתחדשת מאשר היא צורכת.

  3. החברה מאמינה שמוצרים שמחזיקים להרבה שנים גורמים ללקוחות להעדיף לרכוש מוצרים תומכים בקיימות (וקונים יותר)

  4. החל מ 2021 איקאה בוחנת אופציות להשכיר רהיטים במקום לקנות אותם כדי לצמצם זיהום וייצור ללא צורך.

  5. משבבי העץ שנותרו לאחר ייצור הרהיטים, עושים שימוש לייצור מוצרים נוספים.

  6. איקאה התחייבה שהחל מ 2030 כל המוצרים ייוצרו ממוצרים מתכלים וממוחזרים.

  7. בשנת 2020 איקאה התחילה לייצר מוצרים מסויימות שמיוצרים מפלסטיק שנאסף מהים.

  8. כדי ליצור כך כך הרבה רהיטים מעץ, איקאה בעצמה מקימה ומפתחת יערות שלמים במיוחד לצורך הזה.



8. סוד הקסם - עשה זאת בעצמך: למרות שתהליך ההרכבה יכול להיות בילתי נסבל לחלק מהלקוחות, העיצוב שנראה נקי יכול לכלול כמות רכיבים גדולה. ובכל זאת לתהליך ההרכבה העצמית יש גם יתרונות:

  1. חוקר ההתנהגות הצרכנית Daniel Mochon טוען שאנחנו מעריכים הערכת יתר דברים שיצרנו בעצמינו. ותחושת ההצלחה שבהרכבה מרגישה כאילו יצרנו בעצמינו את הרהיט.

  2. בשנת 1956 התקבלה ההחלטה על ייצור מוצרים שניתן לארוז בארגזים שטוחים, מה שאיפשר להוביל אותם בקלות וגם לרכוש יותר.

  3. בגלל הפשטות של מוצרים כמו BILLY Bookcase, חוסר העיצוב והצבע - קיימים אתרים שמציגים שיפורים שעשו לקוחות למוצר, שינוי המדפים, העמדה משתנה וצביעה מחדש פיתחה שיחות, תחרות ודיונים סביב שיפורים אפשריים. כך המוצר מקדם את עצמו ללא צורך בפרסום.






9. סוד הקסם - חלוקת רווחים לטובת הקהילה והלקוחות

  1. איקאה מוחזקת בידיים פרטיות, לא נסחרת בבורסאות ולא תלויה בגחמות של משקיעים.

  2. כל רווחי החברה חוזרים להשקעה בחברה.

  3. איקאה היא התורמת הגדולה בעולם המוחזקת בידיים פרטיות.

  4. איקאה משקיעה שליש מהרווח בהשקעה באנרגיה מתחדשת.

  5. שיפורים בהתנהלות החברה מסייעים להוזלת המחירים עבור הלקוחות.


10. סוד הקסם - עתיד טוב יותר: מה צופן העתיד של איקאה:

  1. שיפור המכירות באינטרנט.

  2. יכולות שילוח מתקדמות יותר.

  3. איקאה מוטרדת מהעלויות והנזק הסביבתי שנגרמים מנסיעה לחנויות שלה שלרוב מוקמות מחוץ למרכזי הערים, ולכן משקיעה מאמץ להקים חנויות ראווה במרכזי ערים (אחד כזה כבר נפתח במרכז ניו יורק השנה)


 

איך כל זה קשור לניהול מוצר?

  1. התמדה - איקאה לא מאמינה בפתרנות קסם, היא קיימת כבר שנים, משקיעה לטווח ארוך.

  2. בידול Possitioning - החברה מאמינה בערכי שיוויון, מחיר זול, קיימות. היא נאמנה לערכים והם משרתים אותה.

  3. שיפור בילתי פוסק - של תהליכים, של מוצרים, של קשב ל צרכי הלקוחות.

  4. מחיר זול ולמכור בכמות - עדיף על מוצר נישה ומכירות מעטות.

  5. מחקר מעמיק - עבודה משותפת של עובדים מרחבי העולם, ביקור בבתי לקוחות, הבנה אמיתית ודאגה לצרכים של לקוחות (השקיות, המסעדות)

כל אלה מאפשרים לאיקאה להמשיך וליצור, להתחדש ולמכור, העולם משתנה ואיקאה לא נשארת מאחור וגם בקורונה היא מציגה נתוני שיא חדשים, היא מציגה רווחים גדולים ושיפור בכל שנה מחדש. היא מאמינה בדרך, והלקוחות נשארים נאמנים.

יש הרבה מה ללמוד מאיקאה






 



מקורות:










136 צפיות0 תגובות

רוצה לקבל עדכון בפרקים הבאים?

יש!, נתראה בפרק הבא

bottom of page