תגידו, הכרתם פעם ילד שלא אכל אז הזמינו לו שוטר?
עוד לפני שנוצרו השפות, נוצרו הסיפורים ✨
לפי ציורי הקיר שהשאירו הקדמונים נראה שכשאיש מערות ניאנדרטל הצליח לשרוד תקיפה של ממותה, הוא ידע לספר לחברים במערה איך הוא לקח ענף מעץ והוריד לה על הראש כדי לשרוד וכל זה אפילו בלי מילים או מצגת מעוצבת.
תחילה סיפורים שימשו כדי לשרוד ובהמשך כשתפתחו השפות, התפתחו גם השיחות, האגדות, המעשיות, הריכולים, למסחר, למשא ומתן, לריבים, לשירי אהבה, ולמה שהפך את המין האנושי ליישות החזקה שאנחנו - משתפי פעולה.
ולא רק בני האדם המציאו שפה משכנעת להעברת מסרים,
מחקרים מראים שלדולפינן יש מאות מילים, הם מציגים ומזהים אחד את השני בשמות ומשתפים תובנות על סכנות ואזורים בעלי משאבים מרובים.
דבורי הדבש יודעות לשכנע את הקבוצה על מיקום פוטנציאלי לקינון באמצעות ריקוד, כאשר נמרצות הריקוד מציינת את רמת הכדאיות לעבור אל הקו המוצע - כלומר ההתרגשות של הדבורה המספרת היא שקובעת את ערך הנכס!
אנחנו משתמשים בסיפורים משחר ילדותינו, "אם לא תאכל יבוא שוטר" הוא סיפור שסיפרה לי עליזה (אימי שתחייה) כשלא אכלתי ואני עדיין מחכה ל"אווייירוןןןןןןןןן" שלא בא (הם כנראה בשביתה בשדה ב 40 שנים האחרונות).
בהמשך למדנו על כסף, שבלי הסיפור הוא סתם ניירות.
אנחנו מעריצים מותגי אופנה, כשנייקי בלי הסיפור היא רק עוד נעל.
התאהבנו ביין, שבלי הסיפור הוא מיץ של ענבים רקובים.
וזה לא במקרה,
כשמוצגים לנו עובדות ונתונים האזור במוח היחיד שמושפע הוא הברוקה (אזור שפה ממוקד יחסית)
אך כאשר מספרים לנו סיפור טוב, הוא מעורר לנו את המערכת ההורמונלית הרבה יותר, סיפור בעל אלמנטים של מתח משתחרר דופמין, אם הצלחנו לשעשע משתחררים אנדורפינים, אם שיתפנו מקרה עצוב או מעורר רחמים משתחרר אוקסיטוצין שגורם לתחושות אמפתיה וחיבור ויש עוד רבים מרגשים ומעוררים נוספים.
כך שאם בא לכם לשכנע את הבוס/בת זוג/ המורה / המוכר בשוק/ הלקוח / נציג השירות המעצבן, במקום להציג להם עובדות ומספרים, עדיף לספר להם סיפור שלא יוכלו לשכוח ואף יתרגשו.
תסכימו איתי ש "הכלב אכל לי את שיעורי הבית" מעולם לא שכנע שום מורה...
זאת כי סיפור טוב צריך להיות כזה ש:
הבנו מיהו קהל היעד באמת
אנחנו יודעים לחדד את מטרת הסיפור
זה סיפור שבו הוגדרו הגיבור, הנבל והמנטור באופן מדוייק
לדעת לספר סיפור טוב הוא היכולת שלנו להעביר מסר באמצעות נרטיב מובנה שמניע לפעולה שרצינו 💪
בדיוק לשם כך בשיתוף פעולה עם שטראוס אסטרטגיה, אנחנו מעבירים כבר שנים את סדנת הסטורי-טלינג לארגונים!
כי מוצרים, שירותים ורעיונות פורצי דרך לא יספיקו, אם ההנהלה או הלקוחות שלכם לא ישוכנעו שהם צריכים אותם ורוצים להשקיע בהם.
מבנה הסדנה:
להכיר את הקהל באמת: מה הם רוצים לשמוע? מה הכי חשוב להם? איך הם מודדים הצלחות?
להבין ממה הקהל שלי חושש?
קביעת מטרה: מה הקהל צריך לעשות?, מה תחשב בשבילנו הצלחה?
הכרת טבלת הגיבור: מיהו הגיבור, מיהו הנבל, מיהו המנטור?
הגדרת מילים, רעיונות, משפטי מחץ
יצירת Whiteboard ראשוני
הגדרת פרטי תצוגה, נתונים, דשבורדים
אומנות הפתיחה החזקה
איך יוצרים שקפים עם מסרי מחץ ברורים
הצגת Data storytelling, בחירת דיאגרמה, ניקיון של כל מה שהוא לא דאטה
השורה התחתונה, איך להגדיר את נתון החשוב או נקודת ההכרעה
כותרת עם התובנה המרכזית
מהי הקריאה לפעולה מתוך הנתונים? מה צריך לעשות עכשיו?
סגירה: סיכום הדברים והנעה לפעולה
טיפים לעיצוב פשוט
סקרנים ללמוד איך עושים את זה בחברות הטובות במשק? דברו איתי
Comments