פתיח לא רלוונטי שמייצר מסגרת למקרה
אימא שלי שתחייה ביקשה שנעשה טיול משפחתי הקיץ, אחרי שנתיים שלא טיילנו ביחד ובשנה של מלחמה היא ביקשה שנתרענן לפני שחוזרים למילואים ובחרה ביעד ה"בטוח" ביותר שמצאה נכון לתקופה הזאת - וינה. חשבתי שאפגוש עיר אירופאית, קרירה, נקיה ומנומנמת והופתעתי בגדול - וינה היתה יפה משחשבתי, יחד עם זאת חמימה, עם אנשי שירות נעימים ונחמדים, מזג האוויר היה פשוט מושלם ומתברר שביולי-אוגוסט האוסטרים בעצמם יוצאים לטייל במדינות אחרות, כך בשום שלב לא היה עומס בשום אתר, בשום מסעדה, הרחובות היו מלאים אבל לא עמוסים לעייפה, מה שאיפשר לאחיינים הנמרצים שלי (כפרה עליהם) לגרור את הדוד המזדקן שלהם להרבה יותר מתקנים בלונה פארק הנהדר שלהם - הרבה(!) יותר מידי מתקנים ממה שהדוד היה צריך ויכול בגילו המתקדם. והינה אני כאן, שרדתי כדי לספר.
בימים האחרונים של הטיול חיפשנו פעילויות קצת יותר רגועות, מה שהוביל את דרכינו לסיור בעקבות פרידנסרייך הונדרטוואסר. אני שמעתי עליו ממש מעט לפני כך ושמחתי להכיר. ומה כל זה קשור לניהול מוצר? חכו...
אז מי אתה פרידנסרייך הונדרטוואסר?
פרידנסרייך נולד למשפחה יהודית בוינה בשנת 1928, ובזמן מלחמת העולם השנייה נאלץ להסתיר את זהותו היהודית כדי לשרוד. היה חובב טבע מושבע, ובמרבית חייו חיי באזורים מבודדים באוסטריה ובניו זילנד. היה גם פעיל סביבתי נלהב, אהב להתלבש בבגדים צבעוניים ואקסצנטריים, ששיקפו את התשוקה שלו לאמנות ולחיים עצמם.
כך הוא ראה את החיים דרך היצירה שלו:
עצים על גגות הם תזכורת לכך שהטבע לא אמור להישאר מחוץ לדלת, אלו הבתים שצריכים להשתלב בנוף.
צבעים הם לא רק לקירות – הם דרך חיים.
כל חלון צריך להיות ייחודי, כי למה שנחזור על אותו טעות פעמיים?
קווים ישרים? הוא העדיף שהם יישארו על שולחן השרטוטים.
קירות עקומים? עבורו זה היה פתרון לתקן עולם לא מושלם.
רצפה עקומה היא "מלודיה לרגליים".
אדריכלות שלו נראתה כמו נוף פסיכדלי, רק שאף אחד לא "לקח" כלום.
האמין שצמחייה היא חלק בלתי נפרד מהמבנה, גם אם זה קצת מסבך את התחזוקה.
העדיף גרביים לא תואמות, כי מי צריך סימטריה כשאפשר לצאת מהשגרה?
ניסה להפוך את אדריכלות המבנים שלו למשהו קצת פחות אפור ויותר אנושי.
אנשים קראו לו אמן מוזר, אבל הוא פשוט לא הבין למה כולם רוצים להיות כל כך "נורמליים".
כן, אבל איך כל זה קשור לניהול מוצר? אני חושב שיותר מכל דבר אחר הונדרטוואסר האמין באינדיבידואליות, בתחושת הביטחון של ללכת עם האמת שלך, באהדה לבידול והשונות, בהרמוניה עם הסביבה הטבעית. והינה איך שאני רואה את ההתאמה לנושא שלנו:
חדשנות וחשיבה מחוץ לקופסה: הונדרטוואסר היה ידוע בגישתו הייחודית והלא-קונבנציונלית לאמנות ולאדריכלות. אנחנו מנהלי המוצר יכולים ללמוד ממנו את החשיבותה של חשיבה מחוץ לקופסא, יצירתיות, יחודיות והאומץ לאמץ פתרונות לא שגרתיים. לפי הערכות שפעם עשיתי במסגרת משחק עם צוות פיתוח, הערכנו שלפתח מחדש את אינסטגרם מאפס יקח בערך 4 חודשי עבודה של 7 מפתחים טובים. האם זה אומר שנצליח להיות האינסטגרם הבאה? כנראה שלא. כפי שיש אלפי אפליקציות שעושות בדיוק את מה שוואצאפ עושה, טכנולוגיה ופתרון זהה לא יבטיח לנו הצלחה. אנחנו נדשים לבידול עסקי וחדשנות כדי להצליח, לבלוט ולהציע ערך נדרש שלא קיים בשוק.
חיבור לאנשים ולסביבה: הונדרטוואסר התמקד ביצירת מבנים ואובייקטים שמתמזגים עם הסביבה שלהם ומשרתים את האנשים שמשתמשים בהם. מנהלי מוצר יכולים ללמוד ממנו את החשיבות של הבנת הצרכים והרצונות של המשתמשים, וליצור מוצרים שמתחברים לצרכים אלה בצורה אינטואיטיבית ומותאמת. עלינו להכיר באמת את סביבת העבודה של המשתמשים שלנו, את ההרגלים שלהם, את הרצונות והחשקים שלהם, רק כך נוכל באמת לדעת שהמוצר שלנו יכול להביא להם את הערך שהם צריכים (ולא רק רוצים)
ערכים סביבתיים: הונדרטוואסר היה פעיל סביבתי שהאמין בשמירה על הטבע וביצירת סביבה בריאה יותר. מנהלי מוצר יכולים ללמוד ממנו את החשיבות של שילוב ערכים במוצר, אני באמת מאמין שרשימת פיצ'רים טכנית ו"קרירה" לא תשיג את המטרה אם אין לחברה, למוצר ולנו מערכת אמונות וערכים שאותם אנחנו רוצים לשנות בעולם האמיתי, להביא עוד מערכת לניהול משימות לא יועיל, לומר שאנחנו רוצים לשפר את חייהם של מנהלי הפרויקטים ולאפשר להם Work life balance הוא ערך שמשתמשים יכולים להתבר אליו מקצועית ורגשית, זה לא רק סמנטי, זה יכול לסייע לצוות ולמפתחים להתחבר לערכי המוצר מה שהוכח כמשפר את יעילות הפיתוח. וודאו שלמוצר שלכם הוגדרו ערכים ברורים (לא רק יעדים).
אסתטיקה ותשומת לב לפרטים: יצירותיו של הונדרטוואסר היו מלאות צבע ופרטים, והוא התייחס לכל פרט בעבודותיו. מנהלי מוצר שואפים להביא ערך ופונקציונליות, יחד עם זאת יכולים ללמוד על החשיבותו של הסיפור וחשיבותה של "האריזה", האסתטיקה ותשומת לב לפרטים שמוסיפים ערך למוצר ומשפיעים על חוויית המשתמש. לפעמים מוצרים מעולים שלא "ארוזים" בצורה אלגנטית, כאלו שלא יודעים להסביר למה או למי הם נדרשים, לעיתים מוצרים לא מצליחים לשבות את ליבם את שהמשתמשים. סיפור ברור, שיווק נכון, מיקרו קופי, UX ו UI תואמים לאוכלוסיית היעד יכולים להקפיץ את המוצר כמה רמות למעלה ולאפשר לו לבלות מעל כולם. כאמור היו וישנן אלפי אפליקציות זהות ליכולות של וואצאפ ומשהו גרם לה להצליח מעל כולן. אגב בידול נוכחי הוא לא ערובה שכך שזה ימשיך, בכל יום יכולה לקום חברה ומוצר מתחרה יחודי שמביא ערך אמיתי ומצליח לעשות משהו שונה וייחודי, לכן על מנהלי המוצר של וואצאפ (ועלינו) להיות עירניים לשוק המשתנה.
הומניזם ומיקוד באדם: גישתו של הונדרטוואסר שמה את האדם במרכז. עבור מנהלי מוצר, זוהי תזכורת להתמקד באנשים שמשתמשים במוצר ולוודא שהמוצר עונה על הצרכים שלהם בצורה הטובה ביותר.
לסיכום
על ידי שילוב עקרונות אלה, מנהלי מוצר יכולים לשפר את החשיבה האסטרטגית והיצירתית שלהם, ולהוביל לפיתוח מוצרים ייחודיים ובעלי ערך. לא לחשוש מהשונות לברך עליה - כך זמן שהיא תואמת לצרכי המשתמשים. "לעשות כמו גוגל" לא יהפוך אתכם לגוגל, כבר יש בעולם גוגל והעולם לא צריך עוד גוגל, הוא צריך אתכם, ממוקדי משתמשים, מביאי ערך, עם רעיונות פורצי דרך, יחודיים - כאלה שתואמים לטעמם של הלקוחות שלכם.
תעזו - אך השארו קשובים
תנצחו - ותשתפרו תמיד.
שיהיה לנו המשך קיץ צבעוני, יחודי ומרגש!
ความคิดเห็น