top of page

ניהול מוצר - 22 כלים ושיטות

עודכן: 15 ביולי 2022

אספתי במיוחד בשבילכם את הכלים העיקריים שמשתמשים בהם מנהלי המוצר המובילים

  1. מחקר - הוא הדרך שלנו לבדוק מהי הבעיה שאנחנו רוצים לפתור, לכמה אנשים יש קושי כזה, כמה היו רוצים להשתמש או לרכוש מוצר שיתן להם פתרון או הקלה לצורך הזה.

  2. יזום רעיון - הוא החשיבה, היצירה והאיפיון הראשוני של המוצר שאותו אנחנו רוצים ליזום. זה השלב שבו נגדיר מה המוצר שלנו בעצם עושה.

  3. "אומנות הלמה?" The ART of asking why - היא הכלי שלנו לשאול ולענות למה צריך מוצר כזה, למה שישתמשו בו, מה יקרה אם לא יהיה כזה. בדומה ל"פרקליט השטן" זאת גם הדרך שלנו להבין מהם הקשיים והתנגדויות שיעלו מצד הלקוחות ואיך המוצר שלנו יפתור אותן.

  4. מחקר מתחרים - נועד להכיר יותר טוב את המוצרים המתחרים, את האסטרטגיה, הפיצ'רים, המסרים, הנראות והשיווק. כדי שנוכל לבדל את המוצר שלנו משאר המוצרים בקטגוריה.

  5. תאימות המוצר לשוק / Product market fit - הוא תהליך שבו נבדוק מה חסר במוצר שלנו כדי להתאים לצורך עסקי קיים או לשוק מסוים. או לחילופין - לאיזה שוק יכול להתאים המוצר שלנו בצורתו הנוכחית. אלה שתי גישות הפוכות ויש צורך לבדוק את ההתאמה לסוג הארגון והמוצר שלנו.

  6. חידוד וסקירת מוצר / Product scoping - הוא השלב שבו אנחנו מארגנים את כל הרעיונות שיצרו או ישפרו את המוצר הקיים שלנו, ולאחר מכן נמיין אותם לעיקר וטפל, מוקדם או מאוחר, חשוב ודחוף. מה יביא ערך מידי וממשי ומה יכול לחכות להמשך, כי הוא לא מדוייק ליעדי המוצר שקבענו כרגע.

  7. תמחור והערכה / Effort estimations - הוא השלב שבו מעריכים מה תהיה עלות המוצר, הפרויקט, הפיתוח, התשתית, ההטמעה, ההדרכה ושאר המשאבים.

  8. הגדרת יעדים - הוא השלב שבו אנחנו מחליטים לאן המוצר צריך להגיע, אילו תוצאות הוא צריך להשיג, כמה לקוחות הוא צריך להביא או באיזה אופן כמותי ומדיד ישתמשו בפיצ'ר מסויים.

  9. אני מעדיף לא לנסות לתרגם את הביטוי ROAD MAP - הוא תהליך שבו נחליט מהם השלבים שבהם נקדם את המוצר, כמה פיצ'רים לדוגמא יכנסו בגרסה ראשונה, מהן היכולות שחייבות להיות לנו עד לסוף השנה הנוכחית, האם כל הפיצ'רים יהיו מוכנים בזמן ללקוח X, מה התכנון לרבעון הקרוב או לשנה הבאה.

  10. איפיון וניתוח דרישות / Product design - הוא השלב שבו מנהלי מוצר הופכים רעיון קצר או דרישה ראשונית למסמך דרישה, זה התהליך שבו אנחנו מבינים את אבני המערכת, את הקומפוננטות העסקיות והחיבור ביניהן, זה השלב שבו נפרט ככל שניתן למפתחים מה דרוש לפתח. זה עולם שלם שעוד אנסה לתאר בהמשך את שלל הכלים והשיטות לאיפיון.

  11. אפיון חווית משתמש / UX - הוא השלב שבו אנחנו הופכים דרישה עסקית מקונספט לעץ מסכים, להגדרת השימוש הפונציונלי, לסרטוט מסכים, וקליקים שיהפכו את המוצר לקל לשימוש ויותר ואהוב על המשתמשים שלנו.

  12. מיקרו קופי / Micro Copy - הוא השלב שבו מאפיינים וכותבים את השפה שבה "מדברת המערכת": את הכפתורים, ההודעות, השגיאות והמחוות. 

  13. עיצוב גרפי / UI - הוא השלב שבו אנחנו מעבירים את הדרישות והמסכים שלנו למעצבים שיאירו את המוצר שלנו בצבעים, צורות, מראה ותחושות, Look&Feel.

  14. פיתוח וליווי פיתוח / Development - זה השלב שבו אנחנו מעבירים את הדרישות למפתחים, מבצעים מעקב אחרי התקדמות הפיתוח, אנחנו קשובים לצרכי הפיתוח ושואלים שאלות שמפקסות את ההתקדמות, אנחנו זמינים לשאלות, חידודים ומבצעים שינויים ותיקונים לפי צורך.

  15. בדיקות איכות / QA - הוא השלב שבו הארגון (לרוב בודקי תוכנה) מוודאים שהמוצר שאיפיינו פותח כפי שנדרש באיפיון. מנהלי המוצר נדרשים לסייע בתעדוף באגים (תקלות), לסמן את אלה שבלעדם לא נוכל לצאת לאויר ואת אלה שנוכל לחיות איתם בשלב הזה. חלק מהבאגים מולידים דרישות חדשות מיידיות או עתידיות.

  16. בדיקות משתמשים - הוא השלב שבו מול קבוצת הביקורת של המשתמשים האמיתיים שלנו - אנחנו מוודאים שהמוצר שפיתחנו משיג את התוצאות שציפינו, אנחנו בודקים את חווית השימוש, מהירות השימוש, קלות השימוש ואת הרצון שלהם לשוב ולהשתמש במוצר שלנו.

  17. אור ירוק / GO NO GO - הוא אחד השלבים האחרונים בסייקל המוצרי, זה שלב מכריע שבו אנחנו מתכנסים לקבל החלטה, האם המוצר שלנו מוכן להחשף לעולם. הישיבה הזאת לרוב מתנהלת על ידי מנהלי המוצר, ביחד עם אנשי שיווק, מפתחים ובודקים מציגים את המצב הנוכחי של המוצר, מה עובד ומה לא מספיק, מסבירים את הערך העסקי שתביא הגרסה בצורתה הנוכחית ובסופה  מקבלים החלטה: יוצאים לדרך או שדרושים תיקונים מסויימים לפני שנוכל לצאת.

  18. פיילוט / Pilot - הוא התקופה שהמוצר שלנו באוויר, הוא רץ לבד אבל בשלב ניסיוני או לחלק מסויים מהלקוחות, לרוב נגביל את התקופה הזאת בזמן וביעדים ברורים שבסופם נחליט אם ואיך אנחנו ממשיכים מכאן. זה שלב שיש לכל הגורמים במערכת קשב גדול לעדכונים מלקוחות כדי להגיב מהר.

  19. הדרכת מדריכים / TTT / Train the trainers - זה השלב שמנהלי מוצר מעבירים את כל הידע שיש להם לגורמי התפעול, למדריכים, לכתבים הטכניים או לכל גוף שמעביר את המידע אלאה ללקוחות או למשתמשים.

  20. עליה לאוויר / Launch / Go live - הוא השלב הסופי שסייקל שלנו, ובו אנחנו חוגגים את הולדתו המלאה של המוצר / פיצ'ר. אך גם לאחריו דרוש קשב למוצר.

  21. הטמעה / Implementation - הוא השלב שבו הארגון תומך באופן נרחב בליווי העלייה של המוצר לאוויר, במוצרים מורכבים יש שדורשים הגדרות יחודיות לכל לקוח, במדינות שונות או לצרכים שונים, למוצרים מורכבים אחרים דרושה הדרכה בבית הלקוח, וואבינארים, סרטוני הדרכה, מצגות והרצאות.

  22. אנליזה ודיווח / Reporting - הוא השלב שבו אנחנו מבקשים לראות את נתוני המשתמשים והשימושיות כדי לקבוע האם המוצר השיג את המטרות שהצבנו לו. אם המוצר עמד ביעדים אולי היינו יכולים להציג רף גבוה יותר, עכשיו נוכל לבחון דרישות להמשך.  ואם המוצר לא עמד ביעדים שהגדרנו, נבחן את הסיבות ונבצע את ההתאמות הדרושות עד שיעמוד בהן.  ודי

נראה שסיימנו, לא? - מנהל מוצר טוב לא יוכל לנוח. כמו ההורים מסורים אנחנו תמיד עם האצבע על הדופק. התהליך מתחיל מההתחלה בכל פיצ'ר, בכל שינוי ובכל מוצר.


התהליך יכול להיות ארוך, הכלים הם רבים והמשימות מורכבות, יחד עם זאת מוטב לנו לתכנן את הדרך, לבחון את ההשקעה שעומדת לפנינו ולפתח רק אחרי תכנון, אם נרוץ מהר - לעיתים נגלה שאולי אין משתמשים למוצר שלנו כפי שהוא, או שמשתמשים בו באופן חלקי או שונה מזה שתכננו.


זאת רשימת המתודולוגיות ושיטות העבודה ה"מקצועיות", זכרו שבניהול מוצר יש גם לא מעט Soft Skills יחודיים

רוצים שנעשה את התהליך הזה ביחד? תרצו שאתאים למוצר או לארגון שלכם תהליך יחודי לפי הצורך שלכם? אני כאן בשבילכם

4,604 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רוצה לקבל עדכון בפרקים הבאים?

יש!, נתראה בפרק הבא

bottom of page