top of page

מיומנויות Soft Skills וכל מה שלא מלמדים בביתי הספר

עודכן: 15 ביולי 2022


 

כן, אפשר ללמוד ניהול מוצר. יש שורת מתודולוגיות, כלים ושיטות-עבודה שבאופן תאורטי אפשר ללמוד.

אפשר לעשות קורסים ויש רבים כאלה, חלקם אינטרנטיים, חלקם פיזיים, ארוכים וקצרים, חלקם משלבים פרקטיקה וחלקם יותר תיאורטיים.


גם נאמר לא פעם שניהול מוצר דומה בהרבה מובנים להורות, יש גם קורסים בהורות, יש את סבתא וסבא המנוסים, גננות, יועצים ועוד


יחד עם זאת יש דברים שלא ילמדו אתכם.

ילד לא נולד עם "מדריך בכי" שמתאר מה אומר כל בכי. ניסיון, אינסטינקטים, ניסוי וטעיה הם מלמדים את ההורים הצעירים איך לזהות מה דרוש לו, מה כואב לו, מהן ה"דעות" שלו ואיך לעשות לו יותר נוח.


 

מנהל מוצר יכול להרגיש לפעמים לבד במערכה, לא תמיד יש עם מי להתייעץ ולפעמים אנחנו לא יודעים את מה שאנחנו לא יודעים. נאמר שעשינו מחקר שוק מופלא, מחקר לקוחות נהדר, אפיון פנומנלי, אבל המפתחים שעובדים איתנו לא השתכנעו בערך של הפיצ'ר החדש - מה עושים?

קולגה שלנו ממחלקת מכירות לא מרגישה שהפיצ'ר החדש שלנו יכול להימכר - מה עושים?

עלה מצד שירות הלקוחות שנערמות פניות רבות בנושא שימוש לא נכון במוצר שלנו - מה עושים?


יש דברים שלא לומדים, אלא עם הניסיון אבל כדאי לשאול את עצמינו איפה אנחנו עומדים בכל אחת מהכישורים כאן מטה.

 

הינה לפניכם רשימת TOP 20 ה Soft Skills המומלצים למנהלי מוצר:


  1. חוש OWNERSHIP - אני לא יודע איך מפתחים כזה, אני לא בטוח אם הוא מולד אבל אם אין לכם כזה אני מאמין שהכי חשוב שממש ברגע זה תתחילו לפתח כזה. אם לא ברור איך - פשוט תחליטו שהכל באחריותכם אלא אם מישהו אמר במפורש או עשה פעולה מסוימת שהציגה את האחריות שהוא לקח לנושא.

  2. עצמאות / ניהול עצמי - אם המנהל שלך הוא לא מנהל מוצר בעצמו או אתה מנהל מוצר היחידי בחברה, ואפילו אם יש עוד מנהלי מוצר בחברה, התפקיד דורש עצמאות ויכולות ניהול עצמי גבוהות, עלינו לדעת (או לקבוע) מהם גבולות הגזרה של המוצר שלנו, לפעול לשפר את המוצר, לגדל אותו ולקבוע בעצמינו את המשימות לעצמינו, את התעדוף והחשיבות.

  3. דיפלומטיה - מתוך מויקיפדיה: "שימוש מושכל בטאקט ובתחכום לשוני לצורך השגת הישגים אסטרטגיים, כאשר אחד הכלים הבולטים לכך הוא ניסוח הצהרות באופן מדוד, שקול ובלתי פוגע"

  4. קשב / רגישות / אמפטיה - אנחנו שואפים להקשיב ולהיות קשובים, לשמוע מה שיש לכל מי שיש לו משהו לומר בנושא המוצר. לקולגות שלנו, לשותפים שלנו, למתחרים שלנו, לחברי הצוות וכמובן ללקוחות שלנו, אלה שמשלמים לנו משכורת אבל יותר מהכל - הם אלה שישתמשו במוצר שלנו. ואם נשמעים מהם קולות ישירים או עקיפים שהמוצר לא מביא להם ערך (או לא מביא ערך מספק), כדאי לנו להיות דרוכים.

  5. זיהוי צרכים - אחרי שהקשבנו באמת, נהייה חייבים לדעת איך "לסנן" מתוך המילים והרגשות את עיקרי הנושאים שבהם עלינו לטפל. לעיתים נצטרך לזהות צרכים בשימוש במילים מסויימות, לעיתים מדוחות מסוימים, לעיתים מהתנהגות צרכנית לא ברורה, מטרנד חדש בשוק/ורטיקל, לפעמים מבאגים, מיכולת טכנולוגית חדשה או ממגבלות המוצר.

  6. טיפול בהתנגדויות - זאת זכות להתלונן אמרה אישה חכמה אחת. בני אדם אוהבים להתלונן. אם נשאל אדם זר ברחוב מה הוא היה משפר באפליקציית וויז, הוא יקריא לנו עמודים על גבי עמודים של בעיות, קשיים, ושיפורים אפשריים. יתכן ולדעתינו וויז הוא מוצר מופלא, עשינו מחקר מעמיק, ביססנו את ההבנות שלנו על מידע שאספנו, איפיינו והינה אנחנו צריכים לשכנע את המנכ"ל, הבורד, צוות הפיתוח, קולגה שלנו או המנהל שלנו שזאת לדעתנו הדרך. ואז בום. אחרי חודשים של עבודה נראה שאלו מעלים שאלות, התנגדויות וקשיים. יש מקום לביקורת שלהם, אבל אם אנחנו באמת יודעים הכי טוב מה טוב בשביל הילד, אנחנו צריכים את היכולת לשכנע.

  7. לוגיקה / הבנת תהליכים - אם נבקש מ 5 אנשים להכין חביתה, כל אחד מהם יכין אותה אחרת, עם טעם שונה, במהירות אחרת ובוודאות גם ביעילות שונה. לוגיה והבנה של תהליך היא היכולת לצפות בתהליך הכנת החביתה מספר פעמים ולהבין איך הייתי יכול להכין את אותה חביתה ביעילות גבוהה יותר. יכולת הבנת תהליכים היא יכולת לצפות בתהליכים בנושאים שאנחנו לא מכירים, למשל אופן יצור שבבי רדיו, שימוש בתוכנה לניהול מטוסים, או מערכת מידענות רפואית. ואחרי התנסות במערכות שונות השריר הזה יכול לאפשר לנו גמישות מחשבתית משמעותית שמסייעת לנו לקלוט את היכולות והפיצ'רים באופן יעיל יותר.

  8. פרזנטציה מנצחת - הכרתי בעבר מומחה ב "ניהול התלהבות", יש דרכים ללמוד להעביר פרזנטציה מנצחת, לא מדובר רק על מצגת POWER POINT יפה, אלא על היכולת של המציג לשכנע במהירות ובהתרגשות, למכור רעיונות, לשכנע קולגות או לקוחות, להעביר מסר, לאסוף את התוכן, להתמדק בעיקר ולהניע.

  9. פוליטיקה ארגונית - מנהלי מוצר בארגון הם בעלי השפעה גדולה ברמה הארגונית, האינטרקציה שלהם עם מנהלים אחרים בארגון אינטנסיבית, הם נמצאים בחדרי ישיבות ובדיונים משמעותיים, ולעיתים רבות הם מושפעים ומשפיעים על הפוליטיקה בארגון. על יצירה או הורדה של תקנים וצוותים, על הקמה או עצירה של פרויקטים. ההחלטות האלה כמעט תמיד משפיעות על עובדי ומנהלי הארגון, עלינו להיות רגישים על המשמעות הפרסונלית של ההחלטות וההמלצות שלנו, כדי שנוכל להשיג שיתוף פעולה תקין עם כמה שיותר מעובדי הארגון.

  10. סקרנות / יכולת למידה - השאיפה לדעת יותר כל הזמן, הרצון להעמיק בתחום המוצר שלכם, לידע אין סוף וללימוד אין גבול. ככל שנהייה סקרנים, נקשיב אבל גם נחפש את הידע ובמיוחד אם נחפש את הידע במקומות הלא קונבנציונלים, כך נעשיר יותר את ההבנה שלנו בתחום שבו עוסק המוצר שלנו. חפשו רפרנסים גם במקומות הפחות מקובלים, בתחומים מקבילים שלכאורה אין להם קשר. אם אתם מנהלים אתר איקוממרס, לכו תעבירו כמה שעות בשוק (הפיזי), ואז בחנות המכוללת ליד הבית, ואז בסופר הגדול במרכז העיר, במספרה, ואצל הקוסמטיקאית - לא תאמינו מה אפשר ללמוד כשחוצים את הגבולות.

  11. חוש עיסקי - יש הבדל גדול בעיני בין מנהל מוצר למנהל החברה. התפקיד שלנו הוא לעשות שהמוצר יפעל הכי טוב וישיג את המטרות שלו, אבל אנחנו לא חיים בריק. החברה צריכה גם היא להצליח, מוצרים נועדו להביא ערך לפני הכל, יחד עם זאת אנחנו והמוצר מתקיימים בתוך חברה וזו צריכה להיות רווחית, לגייס כספים, לנהל תזרים מזומנים, לגייס עובדים, יש הוצאות והכנסות וסבבים. וכדי שלא נהייה תלושים, עלינו להבין את העולם העסקי. הכירו את המושגים, תבינו את הספרים, תבדקו את המידע על המשקיעים שלכם. בידקו איך המוצר תומך ביעדי החברה ולא מתקיים בנתק.

  12. ניהול זמן - זמן הוא הדבר היחיד שאנחנו לא יכולים לקנות, לך, לי, לביבי ולמדונה יש רק 24 שעות ביממה ועם זה נצטרך להצליח. "עומס" הוא חוויה לא עובדה. 2 פגישות או 15 באותו היום לא יגרמו לעומס רב יותר אם הזמן מנוהל נכון. ארגון מוקדם של לוח הפגישות שלך יכול לעשות פלאים! בידקו מראש שהפגישות שאתם מוזמנים אליהם באמת רלוונטיות אליכם. האם תוכלו לבקש תקציר מנהלים ולא להיות נוכחים?, אין לנו אפשרות לעשות שני דברים בזמן מקביל, אנחנו לא יכולים לכתוב 2 מילים באותו הרגע, ולא להיות בשתי ישיבות בזמן נתון. בדקו שאין לכם Over Laps יום/שבוע לפני הפגישה. תעדפו את הפגישות כאילו היו פיצ'רים - מה שהכי תומך במוצר.

  13. תעדוף משימות - אמרנו תעדוף, והינה זה הגיע. אם הדבר הכי חשוב למוצר הוא להביא ערך, אז הדבר הכי חשוב שאנחנו צריכים לעשות הוא להביא ערך למוצר. רשימת המשימות שלכם כנראה יכולה למלא גם שבוע עבודה עם 300 ימים. אבל לנו יש רק 5-6 ימי עבודה בשבוע. המשימות הן רבות, הפיתוחים והשיפורים לא נגמרים. ובכל זאת הן לא שקולות. משימות שונות מביאות אחר אחר למוצר - תעדפו אותן רק (או בעיקר) לפי ערכן. בידקו שאתם עובדים רק על הדבר הנכון עבור המוצר וברגע המתאים. רשימת המשימות לא נועדה להיות ריקה להפך, ה Backlog טוב שיהיה לא נגמר לעולם.

  14. ניהול משימות - אין סוף כלים ומערכות, דוחות, גרפים, רשימות, אקסלים וכו'. הכלי - באמת באמת לא משנה, כל זמן שכל המשימות שלכם מאורגנות במקום אחד ככל שניתן. אל תתעסקו יותר מידי בכלי ניהול עצמם. בסופו של דבר רשימה זאת רשימה, וכל זמן שאתם דואגים להיות בטוחים שהיא הנכונה עבורכם הכל יהיה בסדר. הוציאו סיכומי פגישות כתובים (עם קולגות, ספקים ולקוחות), הגדירו משימות ברורות ועם תאריך לסיום ביצוע, בצעו פולוא-אפ לפני תאריך היעד כדי להיות בטוחים שתקבלו את התוצרים בזמן, תזכרו ודירשו את סיום המשימה בזמן מעצמכם ומהקולגות שלכם.

  15. ניהול פרויקטים - בניהול מוצר, בניהול תוכנה, ובניהול פרויקט קיימים אין סוף רכיבים, סטוריז, מפתחים שונים עם יכולות שונות. לעיתים יש מי שמנהל את הפרויקטים בחברה, אבל לפעמים אנחנו נהייה אלו שמנהלים את הפרויקט. פרטו את המשימות/הפיתוחים הדרושים לביצוע, פרטו את כל הגורמים שדרושים כדאי לאפשר את הצלחת הפרויקט, בקשו מהם צפי/הערכת זמנים לכל רכיב, בנו מפה מסודרת של התהליך, השלבים, Check points, ובידקו שסך החלקים והזמנים מביאים אתכם ליעד שרציתם ובזמן שרציתם.

  16. העברת משוב - אנשים אוהבים לדבר, אוהבים לתקן, להעיר ולבקר. יחד עם זאת בני אדם יכולים להיות רגישים במיוחד לביקורת מקצועית ולפעמים היא מתפרשת כאישית. תהיו עדינים, תניחו שכולם רוצים לעשות טוב אבל לפעמים עושים את זה בדרך שלהם והיא יכולה להיות שונה משלכם. זה נכון שלכל פיצ'ר יש מנהל מוצר אחד, אבל כולנו טועים. אם הגעתם לשלב משוב - תתחילו מהערכה, תמצאו משהו מחזק לומר, נסו לא לרדת לפסים אישיים, תשאלו שאלות מנחות "למה בחרת לעשות X" או "מה גרם לך לפתח את Y בצורה הזאת", נסו להביא ביקורת נקיה ובסיום חזקו שוב, תהיו מפשרים, אלה הקולגות שאיתם תצטרכו לעבוד גם מחר.

  17. הדרכה / הכשרה - מגיע שלב כזה שהידע לא יכול להשאר רק אצלינו. אם המחקר הסתיים ויש לכם תובנות ואפילו עוד לפני תחילת הפיתוח, זה הזמן לארגן אותו בצורה שתהיה ברורה לאחרים שאולי לא מנוסים כמוכם לשתף כמה שיותר את התובנות שצברתם, להכין את הקרקע לצוותים הבאים להתחיל להכנס לעולמכם. הגיע השלב שבו המוצר כבר קיים, מפותח, בנוי - זה רגע חשוב עוד יותר שבו כל גורמי החברה הרלוונטיים צריכים להכיר אותו. תשאפו שיקירו אותו טוב ככל האפשר, את הסיפור מאחרי, את הדרך, המתחרים, הקשיים הפוטנציאלים וההצלחות האפשריות. אם יש מדריכים בחברה או צוותים רבים, אל תבזבזו את זמנכם לבצע את כל ההדרכות לכלל העובדים בעצמכם, זה לא בהכרח יעשה אתכם מנהלים טובים יותר. אפשרו למנהלים להעביר את הידע לעובדים שלהם, צרו מחוייבות ארגונית.

  18. חיברות / סאחבקיות - רוצים להצליח בתפקיד? להיות "מנהל מוצר" שעושה הכל by the book, לא יביא אתכם לדעתי להצלחה מושלמת, אם תשכחו בדרך שאתם עובדים עם אנשים. כולם רוצים להרגיש מוערכים, וכולם רוצים שיראו אותם. מפתח לא מצפה שתתייחסו אליו כ"מפתח", הוא רוצה שתראו אותו כבן אדם, כחבר. זה לא אומר שצריכים להיות חברים של כולם, אבל אם תמצאו שפה משותפת עם כל אחד, אם תתאימו את הסטייל לאנשים רבים ככל האפשר, התפקיד יהיה קל בהרבה. אנשים ישולהבו לעשות יותר ולהשיג איתכם את המטרות שהגדרתם. חפשו דרכים להתחבר, תזמינו קולגה לבירה אחרי יום עמוס, תכניסו אותם לעולמכם האישי, שתפו בתחביבים ובהפסקות תדברו גם על נושאים שלא קשורים לעבודה ולמוצר.

  19. יכולת ריפוי עצמי (Resuscitation) - כמו בכל עבודה - יש ימים שבהם תחטפו, הביקורת תהיה כואבת, בתפקידים שבהם האחריות גדולה, כשלונות קטנים יכולים לעשות כאבים גדולים. קחו פסק זמן לחשוב, קחו קצת חופש, צאו שעה לפני ולכו לים להרגע. הורות זה דבר מורכב ולפעמים הילד מתפרע - תנו לעצמכם זמן להשתקם. בידקו מה יעשה לכם נעים יותר, מה ינחם אתכם, מה יחזק אתכם. שיחה עם קולגה? עם מנטור? שוקו חם? תהיו קשובים לעצמכם, כדי שתוכלו לחזור מחר בבוקר עם כוחות מחודשים.

  20. אין סעיף 20. זה המקום שתמציאו את עצמכם. תחליטו על חוק / שיטה שתעשה אתכם מנהלי מוצר יחודיים, מחוץ לעזור ה"מקצועי". בכל אחת ואחד מאיתנו יש קסם מיוחד. גם אם זה נשמע משונה ואת רקדנית בלט או שאתה DJ - תמצאו דרך להכניס את הכישורים והתחביבים שלכם לתוך ניהול המוצר - חיבור העולמות הוא הקסם האמיתי.



נשמעים טוב Soft Skills האלה - אבל יותר בא לכם לקרוא על מתודולוגיות מקצועיות בניהול מוצר? כאן רוצים שנתרגל ביחד Soft Skill?

רוצים לחדד את היכולות המקצועיות והרכות שלכם בעבודה?

אני כאן בשבילכם


1,936 צפיות0 תגובות

רוצה לקבל עדכון בפרקים הבאים?

יש!, נתראה בפרק הבא

bottom of page