בדרך כלל אני כותב על ניהול מוצר ולמנהלי מוצר, יזמים, לבעלי חברות, אבל לאחרונה אני מקבל יותר ויותר שאלות ממגייסות ומגייסים. מדי פעם אני חוטא בסיוע לתהליכי גיוס של חברות, בתהליכי המיון, הריאיון, עבודת הבית או התרגיל המשותף (החביב עלי ביותר).
אז על מה כן נדבר הפעם?
על תהליכי הגיוס מהצד של המגייסות והמגייסים שמחפשים את מנהלי המוצר של המחר
ידע קודם ולימודים רלוונטים
ניסיון מעשי קודם
סוגי מנהלי המוצר
אופי / טייפ / וויב
מה כדאי לשאול ומה לחפש :-)
מה עושים אם לא מוצאים
ידע קודם ולימודים
הזכרתי כאן בעבר שלפי סקרים שביצעתי מול כ 300 מנהלי מוצר בישראל, כ 86% ממנהלי המוצר בישראל לא למדו בלימודים רלוונטיים, גם פרטתי את המוסדות בהם מתקיימים לימודים כאלה כאן היום.
ובאותו הזמן הזכרתי שאין לימודי תואר או תעודה כיום בישראל שמעניקות את הידע והניסיון הדרוש כדי להשתלב בעבודה בסיום התואר, מוסדות הלימוד השונים מציגים סילבוסים שונים, חלקם רלוונטים יותר או פחות, בחלקם קורסים קצרים של מספר ימים בלבד ובחלקם לימוד תיאורטי בלבד. יש מביניהם טובים יותר, עמוקים יותר, אך שימו לב שהתעודה, התואר או הלימודים יכולים לתת למנהלי המוצר כלים ראשוניים ובסיסיים, יחד עם זאת במקרה הזה הניסיון דרוש לא פחות מהלימודים.
בטח אני יכול להמליץ לכל מנהל מוצר סקרן, מתחיל או מנוסה לקרוא את הספר שלי :-) עם 300 עמודים שכולם בעברית בנושא ניהול מוצר, אני מאמין שהוא הכלי היחיד כרגע בישראל שיש בו את כל המידע הבסיסי והמתקדם למנהלי מוצר ובעברית - אך לא אשלה אתכם, גם במקרה זה יש צורך בניסיון מעשי והספר לבדו לא יספיק.
ניסיון קודם
שימו לב, כמו כל מקצוע גם ניהול מוצר ניתן ללמוד בעזרת קורסים וספרים, זה בסיס טוב עבור למנהלי מוצר חדשים אך אלה לא תמיד יספיקו כדי לאפשר למנהלי מוצר יחידים בחברה או מנהלי מוצר ללא ליווי ניהולי או מנטורינג שילווה אותם בחודשים/שנים הראשונות שלהם.
כך אני רואה את העניין:
אם מגייסים מנהל מוצר יחידי בחברה - עדיף לגייס מנהלי מוצר בעלי לפחות 4 שנות ניסיון. במידה והמגוייס אינו עם וותק מספק חשוב שיהיו מי שיכשירו אותם מטעם החברה (מנהלים בעל ניסיון משמעותי בניהול מוצר שילוו אותם) או להשתמש במנטור חיצוני.
אם מגייסים מנהל מוצר לצוות מנהלי מוצר - אפשר לגייס עם וללא ניסיון קודם כל זמן שיש מי שיסייעו להם בתקופת חניכה של 4 חודשים לפחות, ילוו אותם במשימות הראשונות שלהם, יוודאו את תקינות האיפיונים שלהם ועדיף שבזמן נתון כמות הג'יורים לא תעלה על מחצית מעובדי הצוות.
מנהל צוות ניהול מוצר - עדיף לגייס מנהלי צוות מנהלי מוצר לאחר שביצעו לפחות שני תפקידי ניהול מוצר ועם ניסיון ניהולי כלשהו. למנהל מוצר שצמח בתוך החברה וללא הכשרה או מנטורינג דרושים כלי ניהול, מתודולוגיות מוכחות ולא רק ניסיון מעשי בניהול מוצר.
מנהלי מוצר בכירים (VP, CPO, Director) - ישראלים אוהבים לחלק דרגות :-) אנחנו חברה צבאית. היזהרו מגיוס של מנהל המוצר מתחיל אם הוא היחיד בחברה, ללא הכשרה או ניסיון מוכח בניהול מוצר ואסטרטגיה אתם נותנים מפתחות לרכב למי שאין לו רישיון, זה לא אומר שהוא יעשה תאונה מיד, אלא שההכרות שלו את הכביש יכולה להיות לוקה בחסר וכשדרושות החלטות משמעויות לא יהיה לו הידע או הניסיון הדרוש. אם בכל זאת התקבלה החלטה לגייס כזה וודאו שיש לו למי לפנות, ישנם קואצ'רים מעולים לניהול מוצר כאן.
אם בעלי החברה או המנכ"ל הם מנהלי המוצר - אלה יכולים לשמש כמנטורים ומובילי המוצר אם יש להם את הזמן והאנרגיה להכשיר את מנהל המוצר. משימות ניהול החברה ארגון, כספים, גיוסים, עובדים דורשות זמן רב ואנרגיה. וודאו שלמנכ"ל יש את הפנאי לעסוק בכך.
גיוס בוגרי יחידות צבאיות טכנולוגיות - זאת שאלה שעולה הרבה, יצא לי להרצות בפני לא מעט מאלה מ 8200, 91, ממר"ם וכו'. לצערי כרגע מי שמגדירים עצמם מנהלי מוצר במערכות הללו לא מבצעים משימות ניהול מוצר באופן מלא, חלקם כן עוסקים באיפיון אך לא מוטמעות שם מספיק מתודולוגיות ניהול מוצר ואסטרטגיה, הלקוחות שלהם "שבויים" כך שמחקר משתמשים, מחקר המתחרים ומחקר לקוחות לא ממש מתקיים, לא דרושה הוכחת יכולת אוהבנה עסקית כי הארגון אינו עסקי וכו'. יש מביניהם מנהלי מוצר פוטנציאליים מעולים, חלקם אנשים טכנולוגיה מבריקים, איכותיים מאוד, אך אל לנו להתבלבל ולהניח שכלל יוצאי היחידות הטכנולוגיות שסיימו 3 ואפילו 10 שנות שירות ביחידה טכנולוגית יוכלו להשתלב בתפקידי ניהול מוצר ללא הכשרה או ליווי באופן מידי.
סוגי מנהלי המוצר
דרגת מנהלי המוצר בארגון גוזרת גם את סוג המשימות בהן ידרשו לעסוק. בעוד מנהלי המוצר המתחילים ידרשו במשימות איפיון, ליווי פיתוח, ומחקר שוק ברמה בסיסית יחסית, מנהלי הצוותי של מנהלי המוצר והבכירים ידרשו לקבל החלטות אסטרטגיות מורכבות יותר, למשל ההחלטה לסגור את המוצר (לא עלינו), לעצור או לשנות באופן משמעותי את ה Road Map, לבצע Pivot, לוודא שהמוצר והחברה משיגים את המטרות שנקבעו להם ובתוך כך גם לקבוע יעדים ברמת חברה ועד גיוס או פיטורין של עובדים.
הוורטיקלים - מנהלי מוצר שונים מגיעים עם ניסיון שונה בהתעסקות בורטיקלים שונים. לעיתים חברות מעדיפות לגייס מנהלי מוצר עם ניסיון בורטיקל המסויים, למשל אם החברה עוסקת ב Retail מאוד סביר שהחברה תעדיף לגייס מי שי שיש להם ניסיון ב Retail. יחד עם זאת לאחרונה כדי לייצר מגוון אנושי ויכולות שונות נראה טרנד שחברות מבקשות לגייס מנהלי מוצר עם רקע שונה, למשל חברות בנקאות וכספים סקרניות לאחרונה לגבי מנהלי מוצר עם ניסיון ב Gaming. להוסיף לצוות המוצר מנהל מוצר עם ידע וניסיון אחר יכול מהעשיר מאוד את הצוות.
כשרון טבעי - ישנם מנהלי מוצר חוקרים מטבעיהם, ישנם מנהלי מוצר לוגיים יותר ופחות, אופרטיביים יותר או פחות, ישנם מנהלי מוצר שירותיים יותר ופחות. צוות טוב של מנהלי מוצר הם שילוב של כל מה שדרוש לחברה. הם ידעו להשלים אחד את השני ולהתחלק במשימות והפיצ'רים לפי התכונות שלהם.
לא כל מנהלי המוצר מגה-טכנולוגיים - ברוב מוחלט של החברות אין שום צורך שמנהלי המוצר יהיו טכנולוגיי-על (למעט חברות שהמוצר שלהם הוא כלי פיתוח וסייבר). על ההחלטות הטכנולוגיות צריך (ואפשר לרוב) לסמוך על צוות הפיתוח ומנהלי הפיתוח שיקבלו החלטות טובות. וודאו שמנהלי המוצר הם בעלי חשיבה עסקית, מוצרית, שירותית, אופרטיבית, כדאי שיכירו טכנולוגיות אך ידעו תמיד שהטכנולוגיה היא לא האחריות שלהם,הטכנלוגיה היא כלי לא המטרה, ומכאן שבאיזה שפת קוד יפתחו את הפיצ'ר לא מעיניינם. פגשתי צוות מנהלי מוצר שכולם עם רקע פיתוחי, כולם יודעים להגדיר באופן מדוייק APIים מורכבים, כולם בעלי יכולות SQL מטריפות (וכמובן עם גישה מלאה ל DB), כששאלתי האם מישהו מהם פגשת לקוח?, האם הם יודעים מה הלקוח שלהם רוצה? קיבלתי תשובות מבולבלות. את הלקוח שלכם לא מעניין ה DB, כשאימא שלי מזמינה וולט לא אכפת לה איך ה API מומש - ולכן אני מדגיש שוב, זה לא תפקיד מנהלי המוצר לחקור את ה DB, מנהל מוצר טוב הוא לא בהכרח זה שמבין את הטכנולוגיה בצורה הטובה ביותר.
ניהול מוצר הוא היכולת להביא ערך למוצר וללקוח. וודאו שזה הרצון, הצורך ומרכז העשיה.
אופי / טייפ / וויב
כמו שמוסיפים מלח לגלידת שוקולד מעולה, הטעמים יכולים להיות עשירים יותר אם יוצרים את המאץ' הנכון. אפשרו לצוות להיות שותפים בתהליכי הגיוס של מנהלי מוצר חדשים.
אפרופו מאטץ' - טובים ככל שיהיו מנהלי המוצר המגוייסים, צוות יעיל חייב יהיה לדעת לצעוד ביחד, מנהלי מוצר נוטים להיות סוליסטים (עצמאיים), נחושים להוביל את המוצרים שלהם או הפיצ'רים שלהם להצלחה, אך כשאלה עובדים בצוות חשוב שידעו לתפקד כך גם במשותף, בלי אגו ובלי לדרוך אחד על השני.
פגשתי מקרים בהם מנהל מוצר בצוות הצליח "להוריד" את הצוות כולו (באופן יחסי). לא מדובר רק במקצוענות אלא גם בחומר אנושי, וויב ואופי.
בתור מי שעוסק בתחום 17 שנה מותר לי לאמר, רבים מאיתנו מנהלי המוצר בעלי חשיבות עצמית מופרזת, מתחכמים ו"פלצנים" - זה כנראה חלק מהדרישות לתפקיד :-) יחד עם זאת בעבודת צוות כל אחד מאיתנו הוא הטוב ביותר וביחד אנחנו חייבים לצעוד בצורה המגובשת והטובה ביותר - וודאו בשלבי הגיוס שכך המגוייס רואה עצמו כאיש צוות ולא רק כלוחם קומנדו יחידני.
מה לשאול ומה לחפש?
בהנחה שהמגייס.ת ה HR הם לא מנהלי הצוות של מנהלי המוצר אנחנו נניח שהמנהלים המקצועיים הם ישאלו שאלות מקצועיות. אז מה בכל זאת מנהלי ה HR יכולים לבחון כדי לוודא שמנהלי המוצר בעלי התכונות המתאימות?
הינה כמה הטיפים שלי:
חפשו אלמנטים פרואקטיביים, בקשו לשמוע על מקרים בהם הם פעלו באופן יוזם ולא רק מגיב.
חוש בעלות - חפשו Ownerים, כאלה שמהר מאוד לוקחים אחריות, גם על דברים שהם בסביבתם ולא שלהם.
חפשו עצמאות - יכולת ניהול עצמית, כאלו שיודעים להפעיל את עצמם, לסמן ולהשיג את המטרות של עצמם, שאלו אותם איך הם יתנהלו כשהמנהל שלהם עכשיו בחופש ארוך או בחופשת לידה.
חפשו דיפלומטיים - כאלו שיודעים לפתור בעיות בלי כוח, בלי פוליטיקה, צ'ארמרים, "פותחי דלתות". כאלו שבסוף יום עבודה קשוח וגרסה מטורללת יזמו מפגש לבירה/קפה עם הצוות, להודות להם על העבודה המשותפת וקצת לשבור את הקרח.
חפשו קשובים, רגישים ואמפטיים, אנשים של אנשים - כאלה שבאמת מתעיינים בבני אדם ברצונות שלהם ובתחושות שלהם, שרוצים לוודא שיהיה להם טוב ולתת להם ערך.
חפשו מחשבה לוגית, הבנת תהליכים - בקשו מהם להסביר לכם איך עובדת ניאגרה, מכונת חטיפים, גם אם אין לכם מושג הקשיבו לאופן שבו הם מנתחים את תהליך העבודה במילים פשוטות.
חפשו פרזנטורים - בעלי יכולת ביטוי עצמית גבוהה, בקשו מהם להציג לכם ב 5 שקפים את התפקידם הקודם, את התחביב שלהם או המשפחה שלהם. בקשו מהם למכור לכם מגבת או שטיח.
חפשו חוש עסקי - אלה שמבינים איך פועלות חברות, שרואים את הארגון כולו ולא רק את הלקוח והמוצר ומה שביניהם, שמבינים שבלי הכנסות, רווחים ויעדי חברה למוצר לא יהיה בית. שאלו אותם איך מתקיימת פייסבוק, וממה מרוויחה וואצטאפ.
חפשו אלופים בניהול משימות - כאלו שיודעים להבדיל בין החשוב לדחוף, שמנהלים את הזמן והאנרגיה שלהם באופן מוקפד. לעבוד 500 שעות בשבוע זאת לא השיטה, שאלו אותם איך הם מבצעים תעדוף כשיש להם 100 משימות על השולחן, בקשו מהם למשל להסביר לכם איך הם יתכוננו לארוחת חג עם 50 סועדים.
העברת משוב - מנהלי מוצר הם תמנון עם 8000 ידיים, יש להם עבודה משותפת עם גורמים רבים בחברה, וודאו שהם יודעים לבקש ולהעביר משוב. בקשו מהם לספר על מקרה שבו העבירו משוב והשותף שלהם נפגע ואיך הם פתרו את המשבר.
חפשו בעלי יכולת ריפוי עצמי Self Healing - לכולנו מותר לפעמים להשבר, יש תקופות פחות חזקות, יש משברים, יש מידה מסויימת של קשיחות הדרושה ממנהלי המוצר וכשהם נשברים (כמו כולם) וכמובילים יש ציפיה שהם יקומו למחרת בבוקר ישנסו מותניים ויצאו לעוד יום כמו הפיניקס.
חפשו מנהיגים - מנהלי מוצר הם לרוב לא המנהלים הישירים של המפתחים, הבודקים, המעצבים, אך מתוקף התפקיד אלו בעלי סמכות שצריכים לבקש (או לדרוש) לעמוד בזמנים, חפשו כאלה שיש להם את הברק הזה בעייניים, כשהם אומרים "אחריייייייייי" אתם רוצים לקום ולצאת אחריהם.
רוצים לשמוע על המיוחדים שלנו?, חפשו את המטורללים, השונים, אלה עם התחבבים הלא רגילים, האקרובטיים, ה DJים, נגני הבוזוקי, אלה שגדלו בשבט אפריקאי - אנשים מתרבויות שונות מוסיפים טעמים מדהימים. חפשו את הלא רגילים ובידקו איך הם יכולים לחדד את הצוות והמוצר.
מה עושים כשלא מוצאים?
כן, זה יכול להיות מתסכל.
חלה עלייה דרסטית בכמות מנהלי המוצר בשוק וגם הדרישה למנהלי מוצר עולה.
יחד עם זאת כמות מנהלי המוצר בעלי ניסיון מוכח רלוונטי עדיין לא מספקת את צרכי השוק.
אני לא ממליץ להתפשר, ובאותו זמן ברור לי שיש צורך בגיוס.
אן כך אלה ההמלצות שלי לפתרון:
1. אם החלטתם לגייס מנהל.ת מוצר מתחילים שהניסיון שלהם אולי לא מספק - וודאו שיש להם מנטור טוב בארגון או כיועץ חיצוני. מורה פרטי פעם/פעמיים בשבוע יכול להקפיץ ולחדד אותם. זה לא שירות יקר ויש מנטורים מעולים.
2. אם נקלעתם בתקופה שבה אין מנהלי מוצר לצורך המיידי - אני יכול לומר בוודאות שיש מנהלי מוצר פרילאנסיים זמניים/קבועים שיכולים לעשות בוסט מעולה ומיידי. כמה מהטובים ביותר שאני מכיר בקבוצה הזאת.
3. אם עולה הצורך במנהלי מוצר נוספים בארגון תשקלו לגייס אותם מתוך הארגון, ארגונים יכולים לגדל ג'וניורים מעולים כל זמן שיש להם את ההכשרה הנדרשת, סייעו להם להשתתף בקורס, ריכשו להם ספר ולאחר מכאן וודאו שיש להם ליווי ניהולי של מנהל או מנטור מנוסה פנימי אוחיצוני.
עוד שאלות?
לא בטוחים איך להתקדם?
אני זמין לכם ממש פה למטה
Comments