top of page

הצד הפחות "נחשק" של ניהול המוצר

עודכן: 2 בינו׳ 2021


בשנים האחרונות יצא לי ללוות מנהלי מוצר שנמצאים בשלב הראיונות לתפקידם הראשון. אחרי התכוננות מקיפה, ראיונות רבים, שלבים ומבחנים לא פשוטים הם השיגו את התפקיד הנחשק. אבל אז כשהגיעו לתפקיד, נתנו להם אחריות על מוצר או אזור מוצר שאיך נאמר "פחות סקסי", לעיתים זה היה רכיב שבמבט ראשוני נראה פחות משמעותי, לעיתים מערכות פנים ארגוניות, לעיתים אחראיות על פרפורמנס בהם לא מגיעים לדבר עם לקוחות ולפעמים מוצרים שרחוקים מעין הציבור.

מנהלים יקרים, זהו הפרק בשבילכם, לומר לכם - אין מוצרים שוליים, כל מוצר אפשר לשפר, כל תרומה וערך יכול להביא לשינוי גדול בהמשך לנכסי החברה. ולצורך הנגשת הרעיון - היום נדבר על מרוץ המכוניות הגדול בעולם: הפורמולה-1




עשרה דברים שכדאי לדעת על מרוץ פורמולה-1

  1. התחרות השנתית המוכרת ביותר בעולם בתחום מרוצי הרכב, מתקיימת מאז 1948.

  2. הפרס הוא "רק" 66 מיליון דולר, אך הפרסום והסיקור הנרחב שווה הרבה יותר.

  3. בתחרות צופים למעלה מ 470 מיליון צופים ברחבי העולם (נכון ל 2019).

  4. אורך המסלול לרוב 305 ק"מ, בעונה יש כ 20 מסלולים שונים בב 4 יבשות ובמספר מדינות.

  5. מהירות הנסיעה יכולה להגיע ל 320 קמ"ש (מהיר יותר מהמראה של מטוסים רבים), וסיבוב-פניה יכול להגיע ל 160 מעלות.

  6. נהג יכול להרוויח 50 מיליון דולר לעונה בודדת.

  7. החוקים: מי שמגיע ראשון זוכה! הכל מותר חוץ ממה שהוגדר כאסור. ספר החוקים משתנה בלי סוף על ידי הפדרציה FIA, לכן גם עיצוב המכוניות משתנה בהתאמה באופן תדיר.

  8. לעיתית חלה מגבלת תקציב צוותית, נכון להיום עלות הפעלה לא תעלה על 175 מיליון דולר לשנה, לא כולל פרסום, שכר לנהג ושכרם של שלושה אנשי צוות.

  9. צוות אחד יכול למנות בין 200 עובדים ל 950 ויכול להפעיל עד 2 מכוניות בתחרות.

  10. הרכב שוקל כ 740 קילו כולל משקל הנהג. לכן, עדיף שהנהג יהיה מה שיותר רזה. אבל לנהג אסור לשנות את משקלו בזמן העונה כולה כדי לא לפגוע באיזון הנסיעה.


 

התפקיד הכי נחשק

הזוכה בתחרות פורמולה-1 הוא זה שמגיע הכי מהר, אם כך הפרחים ותודות לנהג כמובן!

כולם כנראה שמעו על מיכאל שומאכר נהג המרוצים הגרמני המפורסם, ובאמת הנהגים זוכים להרבה כבוד, כסף, תהילה ויש אפילו נהג אחד נחטף על ידי פאבלו אסקובר, אל הסמים הידוע (חפשו בגוגל).

כדי לנצח, על הנהג להגיע הכי מהר לקו הסיום, אך אל לנו להניח שההצלחה היא רק בזכות הנהג. אם נבחן את ההצלחה נראה שיש אזורים רבים אותם ניתן לשפר כדי לקצר את הזמנים ככל שניתן.

בהנחה שהצוות עמד בכל הדרישות של ה-FIA, הצוות יוכל לשנות כל מה שירצה במבנה הרכב, המנוע, תוספים-אווירודינאמיים, הבלמים, מערכות האיזון והדלק. ניתן להכשיר את הנהג, ניתן לבצע נסיעת הכרות מוקדמת במסלול, להתרגל לאקלים במדינה ועוד.

אי שם ב 1981 היה נראה שהגיעו לקצה השיפורים האפשריים בשדרוגי מהירות הרכב, הגיע הזמן לשיפורים אחרים.


הלו גורדון

בשנת 1981 המעצב GORDON MURRAY קיבל את התפקיד "ניהול המוצר" עבור אחד הצוותים בתחרות. צוות יחסית שולי עם תקציב יחסית נמוך בהשוואה לצווותים בעלי חסויות ענקיות. גורדון גם לא נבחר להיות הנהג – ובכל זאת הוא הביא שיפורים בזמנים שכמוהם אף אחד לא הביא לפני כן. איך הוא עשה את זה?

כמו בכל מוצר טוב - גורדון התחיל עם מחקר:

  1. גורדון היה קורא "עד מוות" בכל עונה את ספר החוקים המשתנה שוב ושוב. הוא הכיר כל מגבלה בחוק וחיפש בכל פעם מחדש דרך לעקוף את החוק.

  2. הוא ידע שכל כיפוף של החוק יכול להוריד ניקוד ואף לגרום לפסילה, לכן עליו להיות יצירתי במיוחד.

  3. גורדון ידע שקלות הרכב = מהירות. גורדון הציג נוסחה: בכל הסרה של פאונד אחד ממשקל הרכב, הרכב יסע מאית שניה מהר יותר בכל סיבוב (זה המון המונחים של מרוץ מכוניות)

  4. מכונית פורמולה ממוצעת שוקלת 750 קילו, והדלק הוא חלק משמעותי במשקל, כך שאם היתה דרך לגרום לכך שהמכונית תצרוך פחות דלק היה עדיף.

  5. אם נתדלק פחות מידי דלק קיימת סכנה שהרכב יתקע באמצע הסיבוב, מנגד תדלוק של יותר מידי דלק ומהירות הנסיעה תהיה איטית.

  6. גורדון מצא שבסיבובים הראשונים הצמיג מהיר יותר בכ 2-5 שניות מאשר בסיבובים הבאים ובמהשך עוד יורד בהתאמה.

  7. עלה שמערכות הרכב מתחממות מאוד: המנוע מתחמם, הבלמים מגיעים לעד 1000 מעלות. אך הצמיגים מגיעים לטמפרטורה יעילה אחרי 3 סיבובים, בדיקות הראו שצמיגים חמים יעילים יותר מאשר צמיגים קרים.

  8. בשנות ה 60-70 תחנות ההחלפה שעל המסלול שימשו בעיקר למקרים של תקלות טכניות ונכון לשנה שבה הצטרף גורדון היו 2 מכונאים בצוות. התחנות הוגדרו כ"קללה" - כניסה בזמן תחרות משמעותה בזבוז זמן יקר.


 

עידן הגורדון

גורדון הביא מקצה שיפורים והמצאות - לא לנהיגה או לרכב, הוא התמקד בתחנת ההחלפה אסטרטגיות!

בסיס הרעיון הוא כזה: מה אם נעשה שימוש מוגבר בתחנת ההחלפה (Pit Stops) בכל מספר סיבובים, ולא רק במקרים של תקלה?


במקום לתדלק את הרכב רק בתחילת המסלול (משקל הרכב עולה) ולהשתמש באותם גלגלים וצמיגים לאורך כל המסלול - נקטין את גודל טנק הדלק ואת משקל הדלק, ובמקביל נכניס את הרכב לתחנת ההחלפה לעיתים קרובות יותר לצורך להחלפת כל הגלגלים ובנוסף נבצע תדלוק של טנק הדלק, כך שיהיה מעט יותר דלק בכל סיבוב.


הנוסחה:

אם סך זמני כל ההחלפות קטן מהזמן שנחסך כתוצאה ממהירות שתתאפשר בזכות קלות הרכב – הצלחנו!

או הפוך נאמר: אם המהירות ששופרה כתוצאה מקלות הרכב, גדולה יותר מזמן סך כל ההחלפות - ניצחנו.






אבל איך מיעלים תחנת החלפה? גורדון הביא שלל רעיונות ושיפורים לייעול ההחלפה של הצמידים ותהליך התדלוק, הינה עשרה נבחרים:


  1. תדלוק מהיר: טנק הדלק של מכוניות הפורמולה הוא כפול מגודלו של טנק הדלק במכונית משפחתית ממוצעת. תדלוק מהיר, אומר לחץ גבוה וכזה יכול לגרום לפיצוץ. הרעיון שיזם הוא הוצאת אוויר מהטנק בזמן התדלוק על ידי שאיבת האוויר מטנק הדלק בזמן המילוי - כך נשפר משמעותית את מהירות התדלוק. גרדון הצליח לתדלק 113 ליטר דלק תוך 3 שניות!

  2. גלגלים חמים: גלגל חדש הוא בעל יעילות גבוהה יותר מגלגל ישן, אך באותו הזמן גלגל קר יעיל פחות מגלגל חם. לכן גורדון הביא פתרון שיחמם את הגלגלים החלופיים לפני הרכבתם בהחלפה, מה שאיפשר יעילות מקסימלית.

  3. חישוב מועדי תדלוק: באותם שנים לא היה מחשב דלק מתוחכם שמציג את ניצול הדלק, לכן היה עליו לחשב באופן ידני את ניצול הדלק והכניסה לתחנת ההחלפה בזמן המרוץ. (מישהו אמר Zero Code?)

  4. החלפת גלגלים מהירה: כדי לאפשר החלפה מהירה של הגלגלים, הצוות נדרש לעצב מחדש את מבנה הגלגל, המברגות הרגילות הוחלפו באקדח אוויר במהירות של 14,000 סיבובים לדקה.

  5. צוות מכונאים נרחב: כמות המכונאים עלתה מ 2 מכונאים לתחנה ל 10-20 מכונאים לתחנה: כך ליד כל אחד מארבעת הצמיגים: אחראי הברגה, אחראי גלגל הישן, אחראי הכנת גלגל חדש, 2 אחראיים לתדלוק+יניקה ועוד אחד בתפקיד Lolipop Guy - הבחור עם עם שלט מול עיניו של הנהג שמורה לו שההחלפה הושלמה והוא רשאי להמשיך לסוע.

  6. הרמה עם בונוס: בנוסף למחליפי הצמיגים, 2 אנשי צוות נוספים היו אחראיים על הרמה מהירה של הרכב באוויר (אחד מכל צד), בדיוק בגובה שדרוש לגלגל לצאת אבל לא יותר מזה, כי הזמן יקר. אם כבר הרמנו את הרכב בשימוש בלחץ אוויר - אפשר להשתמש באוויר לקרר את המנוע שמתחמם בעמידה.

  7. שיפור יכולות פיזיות של צוותי המכונאים: צוותי תחנת ההחלפה החלו באין סוף תרגולת, ניתחו את סדר הפעולות והתנועות וביצעו עוד ועוד החלפות. ציוד ההרמה, הגלגלים, צינורות התדלוג הם כבדים מאוד ודרושות החלפות רבות - לכן צוותי ההחלפה עברו אימוני כוח, סקואטים ו TRX, הם מתבקשים לא לשתות או לעשן בזמן העונה. יש להם מאמן כושר, רופא, כירופרקט ותזונאים צמודים.

  8. התרגשות: צוות ההחלפה מוזנק להחלפה 20 שניות לפני הגעת הרכב לתחנה, מדידות שבוצעו מראות שבזמן ההזנקה פעימות הלב של המכונאים עולות מעט מהרגיל ל 80 פעימות לדקה, אך ברגע שהרכב נכנס לתחנה קצב הדופק של המכונאים קופץ ל 157 פעימות לדקה.

  9. תפקיד שולי?! המכונאים מתארים תחושת מימוש עצמי גבוהה במיוחד, התרגשות ותרומה ענקית להצלחה הצוות. הלחץ אטומי, תחושת אשם גדולה כשהם עושים טעות, אתגר משמעותי אם הנהג הגיע בזווית לא מתאימה למבנה התחנה ומיקום הטכנאיםהמדוייק, יצירתיות תחת לחץ כשהגלגל לא השתחרר, המחוייבות קריטית והצוותים מרגישים באחריות.

  10. שוק (הלם) התרגשות גבוהה בפרק זמן קצר יכולה לגרום לשחרור קורטיזול באופן מוגבר, מה שיכול לגרום לשיכחה לטווח הקצר, לכן על הטכנאים לתרגל עמידה בלחץ ולהתאמן הרבה. האימון כולל החלפות רבות עד להשגת התוצאה הרצויה של החלפה מלאה תוך שניות בודדות. האימון הוא לא רק פיזי הוא גם נפשי. לפני כל תחרות גורדון נהג לדבר ולהרגיע את כל אחד מהטכנאים ומזכיר להם שהם תרגלו מקרים דומים.



 

סוף התהליך של גורדון

גורדון חקר, תכנן ויזם רעיונות רבים, הוא הניח שכל המתחרים יעשו חישובים דומים לשלו ויתאימו את הצוותים והרכבים לחוקים והמגבלות החדשים. אך כשהצוות של גורדון הגיע לתחרות נראה שגורדון טעה – אף אחד לא חשב על שינויים קרובים לאלה שהוא עשה. חלק מהרעיונות של גורדון בנוגע לתחנת ההחלפה משמשים עד היום.


משנת 83 והלאה זה כבר לא היה רק מרוץ מכוניות, מדובר על "מרוץ החלפת צמיגים"!

תחנות החלפה הם לא עוד המוסך, מדובר בספורט של ממש, באומנות!


Formula One pit stop, Dailymail.com



גורדון הצליח להביא לשיפור מהירות הנסיעה במספר שניות לא מבוטל – שיפור משמעותי במונחי המרוצים.


בתחרות שהתקיימה בשנה שלאחר מקצה השיפורים של גורדון - הצוות שלו זכה בתחרות.

גורדון הצליח להביא לשיפור במהירות תדלוק + החלפת גלגלים לכ 2.3 שניות בממוצע.

וכרגע שיא העולם עומד על 1.88 שניות להחלפה כוללת: הרמה, החלפת 4 גלגלים והורדה.



 

חזרה למוצר שלך

תפקיד ראשון בניהול מוצר הוא לא פשוט, וגם אחר כך זה לא נהיה קל :-) אבל זה תמיד מעניין. יש דרך לשפר כל מוצר, להביא ערך למוצר ולחברה - להביא ליעילות, חסכון והצלחה גדולה יותר.


לא בטוחים איך לשפר את המוצר שלכם?

מרגישים שהמוצר שלכם "נישתי" ולא משפיע באמת על ערכי החברה?

אני בטוח שיש דרך שאפשר לעשות אחרת


דברו איתי, אני כאן בשבילכם



 

לקריאה נוספת:

331 צפיות0 תגובות

Comments


רוצה לקבל עדכון בפרקים הבאים?

יש!, נתראה בפרק הבא

bottom of page