top of page

מנכ"ל החברה, מנהל המוצר ומה שביניהם

מדי כמה ימים מתייעצים איתי בעלים, מנכ"ל או מנכ"לית של חברה - בניסיון להחליט האם לגייס לחברה מנהל מוצר ומתי זה הזמן הנכון.

הרבה פעמים בחברות שאין בהן מנהל מוצר תוכן השאלות מסתכם לשתי אלה:

1. האם דרוש לנו כרגע מנהל מוצר?

2. אני מנהל המוצר של החברה, אני לא חושב.ת שצריך עוד מישהו. נכון?


התשובה שלי בקצרה היא: אתם לא חייבים מנהל מוצר בחברה :-)

התשובה שלי בפחות קצרה: אתם אולי לא חייבים אבל אני בהחלט ממליץ לבחון את האופציה והמשמעויות,

הינה כמה סיבות


 

נתחיל מלהסכים על המינוחים:

  • מנכ"ל = CEO, הוא לפעמים גם הבעלים של החברה, הוא המנהל הכללי של החברה, האחראי על הצלחתה בכל האופנים והרמות, מנהל-על של כלל העובדים, יכול לשמש בתפקידים רבים נוספים לפי החלטתו, קובע את יעדי (KPI) החברה.

  • מנהל הטכנולוגיה = CTO, הוא היושב בראש הטכנולוגיה, לרוב מנהל את כלל אנשי הטכנולוגיה וביניהם המפתחים, הבודקים, אנשי התשתיות ועוד, לרוב הוא עסוק ב How - באיזה דרך הכי נכון לטכנולוגיה לממש את יעדי המוצר והחברה.

  • מנהל המוצר (לעיתים גם CPO או Director), הוא מנהל בעיקר או רק את הנושאים הנוגעים במוצר, לעיתים לא מנהל עובדים כלל ולעיתים מנהל של מנהלי מוצר נוספים תחתיו. עיקר עיסוקו הוא ב Why וב What (ולא ב How) - כלומר מהם צרכי השוק, מהם יכולות המוצר הקיים, מה דרוש למוצר כדי לפגוש כמה שיותר צרכי שוק, הוא שידע הכי טוב לקבוע את יעדי המוצר שבעיקרם נגזרת של יעדי החברה.

כמובן שהחלטות משמעותיות בחברה נהוג שיקבלו יחד כלל עובדי ההנהלה, כדי להסכים עליהם לדון, להחליט ולפעול למען השגתם באופן משותף.

 

ממש כמו בזוגיות טובה

כבר פגשנו מנכ"לים "כל יכולים" One man show, כאלה שהצליחו לנהל את החברה, את המוצר והטכנולוגיה, להיות אלה שמאפיינים הכל, מפתחים הכל, בודקים הכל וגם פוגשים את כל הלקוחות - אם אתם מאלה, ברכות!

אך דעו שגם לאלה הכל יכולים יש גבולות, לא רבים הם מפתחים מעולים שהם גם מנהלי מוצר מעולים ובאותו הזמן גם מנהלי חברות מעולים ואת כל זה הם עושים באותו הזמן, לאורך זמן, ומשיגים תוצאות משמעותיות, לקוחות וכסף.


לרוב אלה "הכל יכולים" פונים אלי בדיוק ברגע שיש להם את התחושה שהמוצר גדל והם חוששים להמשך הגדילה שלו כמובילים יחידים - והאמת, בצדק. לעיתים הם מגיעים עם תחושה ש"זה מתפוצץ ואני לא יודע מה לעשות"


אז נתחיל כך, זה הרבה יותר קל בשניים, במיוחד אם הם משלימים זה את זה.

כמנכ"ל של החברה עומס המשימות אדיר, גיוס כספים, גיוס עובדים, אופרציה, מרחב העבודה, שכר, התחשבנות, מכירות, ספקים, שירות לקוחות ומה לא בעצם. אם המנכ"ל הוא גם איש טכנולוגיה (מעל חצי מהסטארטאפים בישראל) הוא לפעמים יעדיף להוביל בעצמו גם את הטכנולוגיה.

האם יש יתרון בכך שהמנכ"ל יביא עובד נוסף שישמש כ CTO? - זה תלו במנכ"ל. האם זה אומר שהמנכ"ל "יוותר" על ניהול הטכנולוגיה אם יביא כזה? -- לא.

האם זה אומר שהמנכ"ל בהכרח לא יהיה שותף פעיל בהחלטות טכנולוגיות? -- גם לא.

משרת CTO בארגון קטן היא לפעמים כאב ראש גדול ומוטב לו למנכ"ל להביא CTO שמשלים את יכולתיו ויוריד ממנו את הניהול השוטף.


באופן דומה אני רואה את מנהל המוצר בחברה. המנכ"ל, יכול לשמש גם כמנהל המוצר בחברה אם יבחר.

האם המנכ"ל מנוסה בתפקיד והמשימות הדרושות ממנהל מוצר?

האם למנכ"ל יש את הזמן והאנרגיה להתעסק בנושאי המוצר, כשהוא גם מנהל את החברה כולה?

מוטב לו שיבדוק עם עצמו, כדי לאפשר למוצר להתקדם, להתפקס ולהשיג את התוצאות והיעדים שהוגדרו.


האם זה אומר שהמנכ"ל "מוותר" על ניהול המוצר? -- לא.

האם זה אומר שהוא בהכרח לא יהיה שותף פעיל בהחלטות מוצריות? -- גם לא.

כמנכ"ל החברה הוא יוכל לגייס לו מנהלת או מנהל מוצר שיוכלו לסייע לו במשימות הדרושות.


הטיפ שלי כאן: הסתכלו על טובת החברה. על טובת המוצר. מה יעשה להם יותר טוב, שאתם תנהלו את המוצר או שעובד שכיר / יועץ מנוסה יעשה את העבודה הסציפית הזאת, ידווח לכם ויאשר איתכם פעולות משמעותיות.


 

אילו משימות מנהל המוצר יכול לעשות? והאם המנכ"ל יוכל לבצע בעצמו את המשימות הללו?


הינה רשימה קצרה של 10 משימות שמנהל מוצר יכול לעשות עבור החברה והמוצר:

  1. חקר משתמשים וחקר לקוחות.

  2. חקר שוק ולקוחות פוטנציאלים.

  3. חקר מתחרים.

  4. חקר שותפים.

  5. הגדרת יעדי מוצר, קביעת KPIs (כנגזרת מיעדי החברה)

  6. ביצוע Fit\Gap analysis- בדיקת תאימות המוצר הקיים לשוק. (פוסט מלא)

  7. בניית Road Map - קביעת תוכנית פעולה ושינויים דרושים כדי להתאים את המוצר לצרכי השוק.

  8. אפיון דרישות - הפיכת תוכניות הפעולה לדרישות מסודרות מוגדרות וברורות לצוותי הפיתוח.

  9. בדיקת ישימות, DEMO ללקוחות פוטנציאלים וייצור POCs (דחלילים)

  10. בדיקות קבלה - כדי להבטיח שמה שפותח יעמוד בציפיות השוק (לא מחליף את בודקי התוכנה)

הרשימה המלאה של 22 כלים ושיטות בניהול המוצר כאן



שאל את עצמך את שלושת השאלות הבאות:


1. האם כמנכ"ל החברה אתה יכול לבצע את המשימות הללו?

אני מניח שברמה מסוימת כן


2. האם אתה מנוסה בביצוע משימות כאלו?

במרבית המקרים אני מניח שלא מנוסה. לניסיון יש משמעות ולפעמים אנחנו לא יודעים מה שאנחנו לא יודעים.


3. האם כדאי למנכ"ל לעשות קורס ניהול מוצר או לקחת קאוצ'ר?

אפשר, אם זה מעניין אותו ויש לו זמן פנויה לעסוק בזה.



הטיפ שלי כאן: נסו להכיל את הכלים המתאימים לכם מתוך 22 הכלים מעלה. אל תוותרו על מחקר מספק - ההמלצה שלי 50% ויותר מהזמן והאנרגיה שמשקיע מנהל מוצר הוא על מחקר.

זה נשמע יקר? לא בהכרח. מחקר, הבנת השוק והמוצר יכולים בהמשך למנוע פיתוחים מיותרים, השקעת כספים לא מדויקת, וגיוס משקיעים לא מותאם.

אם למנכ"ל יש זמן, יכולת וניסיון הוא יוכל לבצע את כל המשימות בעצמו. אך אם למוצר לא נקבעו יעדים או נקבעו יעדים והמוצר לא עומד בהם - יתכן ועדיף להשתמש בשירותי מנהל מוצר.

 

לגייס או לא לגייס - זאת השאלה

לעיתים חברות בתחילת דרכן חוששות מגיוסי כוח אדם רבים ובצדק.

פונקציית מנהל מוצר נתפסת כיקרה - ע"פ כלכליסט מיולי 2021, שכר התחלתי של מנהל מוצר הוא 21,000 ש"ח.

בנוסף במקרה שנרצה לגייס מנהל מוצר מנוסה, שמכיר את הורטיקל של החברה, שהתנסה בהובלת מוצרים השכר יכול להיות גבוה בהרבה.

פונקציית מנהל מוצר לעיתים נתפסת כ"לא פרודוקטיבית", מפתח הוא יפתח את המוצר, שירות לקוחות פשוט חייבים, אבל מנהל מוצר אולי לא חייבים כרגע... המנכ"ל מרגיש שהוא יכול לבצע את עבודת האיפיון (לעיתים רבות מתחושות בטן ולא ממחקר), או יטיל על צוותי הפיתוח לפתח ללא אפיון מדויק.

שימו לב שהקושי בעבודת מנהל המוצר הוא לא ה WHAT אלא ה WHY - לפעמים האפיון ברור, אבל אנחנו לא תמיד סגורים על הסיבה שבגללה אנחנו משקיעים במוצר או בפיצ'ר את האנרגיות והכסף, כך צוותי הפיתוח מפתחים פיצ'רים בהם אף אחד לא משתמש ולקוחות חדשים לא מגיעים.


לכן, הינה כמה אופציות:

  1. לגייס ג'וניור במשרה מלאה (0-2 שנות ניסיון) - מישהו בתחילת דרכו או דרכה, אלה יוכלו לבצע משימות ניהול מוצר בסיסיות, אפיון הדרישות, עבודה מול צוותי הפיתוח ועוד. עיקר העבודה שלהם תהיה להפוך תוכנית עבודה למשימות מוגדרות. במקרה והחלטתם לגייס ג'וניור והוא מנהל המוצר היחיד בחברה, אני ממליץ להשיג להם ליווי על בסיס שבועי שיוודא שהם מבצעים את הפעולות הדרושות, לסייע להם להגדיר תוכניות עסקיות ומשימות אסטרטגיות.

  2. לגייס מנהל מוצר מנוסה ( 3-5 שנים) במשרה מלאה - מנהל מוצר במשרה מלאה יוכל לעבוד על אפיון הדרישות, עבודה עם מעצבים, ליווי הפיתוח והבודקים, יוכל לנהל ספרינטים ועוד. שימו לב לוודא שהוא מבצע גם משימות אסטרטגיות ולא רק את משימות "אימפלמנטציה" - כלומר לא רק לאפיין וללוות את צוותי הפיתוח. אם נראה שהם לא מנוסה בהובלת אסטרטגיית מוצר אני ממליץ להשתמש ביועץ שמנוסה באסטרטגיה על בסיס שעתי או פרויקטלי כדי לוודא שהחברה, המוצר וה ROAD MAP צועדים בכיוון הנכון.

  3. לא לגייס מנהל מוצר שכיר במשרה מלאה - אלא להשתמש ביועץ חיצוני, פרילאנס על בסיס שעתי או על בסיס פרויקטלי. כך תוכלו להנות ממנהל מוצר מנוסה, בעל יכולות אפיון וגם יכולות אסטרטגיה. תוכלו לגייס מנהל מוצר מומחה בורטיקל שלכם שמגיע עם ידע והכרות עם מוצרים דומים ולהקטין את זמן הלימוד שלו את השוק. תוכלו "להיפרד" ממנו בכל שלב שבו תחליטו לעצור או להאט את הפיתוח, בלי המשמעויות הכלכליות. תוכלו להסכים על עלות שעתית, יומית או פרויקטלית של משימות ברורות. פרילאנס כזה לא יצפה לבונוסים שנתיים, משכורת 13, מניות, ואין לו צרכי פרט כלשהן כמו יגורט עזים בטעם תות 1.75% שומן שיחכה לו במקרר בכל הפסקת 10:00 :-)


שימו לב: המקובל במשק הוא מנהל מוצר על כל כ 4-5 מפתחים במידה ומדובר על מנהל מוצר ממוצע. מנהלי מוצר יעילים ומנוסים יכולים לספק עבודה וללוות מפתחים רבים יותר.

 

לסיכום:

  1. האם החברה שלך זקוקה למנהל מוצר? אם אתה רוצה להבטיח את יעילותו של המוצר ובאותו הזמן לנהל חברה - ההמלצה שלי היא - כן אתם זקוקים למנהל מוצר.

  2. איך אדע שזה הזמן הנכון לגייס מנהל מוצר? בדוק את 22 הכלים והשיטות למנהלי מוצר, אם תמצא שרוב המשימות והשיטות לא מתבצעות היום או לא מתבצעות מספיק טוב, זה הזמן הנכון להשתמש בשירותי מנהל מוצר שכיר או פרילאנס לתקופה או משימה מוגדרת.

  3. האם לגייס מנהל מוצר במשרה מלאה או להשתמש ביועץ/פרילאנס? תלוי בנפח העבודה, דחיפות, זמינות ותקציב. יש יתרונות לשניהם, אתם מוזמנים להתייעץ איתי (השיחה היא חינם)



בברכת שנה חדשה מתוקה ומוצלחת

שנחקור, שנוביל, שננהל, נאפיין ונפתח רק את מה שצריך ואנחנו גם מבינים למה :-)

חג שמח

87 צפיות0 תגובות

רוצה לקבל עדכון בפרקים הבאים?

יש!, נתראה בפרק הבא

bottom of page