top of page

מנהל מוצר פרילנס? אין דבר כזה!... אז זהו ש...

עודכן: 8 במאי 2021

האם יש כזה דבר מנהל מוצר פרילנס?

איך זה יכול להיות? אנחנו מושקעים בתפקיד כל כך הרבה ומחוברים למוצר בורידים, זה אפשרי גם "מבחוץ"?

"מנהל מוצר צריך להיות אחד מעובדי החברה"

אם שואלים אותי - אז אפשר ועוד איך





 


הרקע | לבחור לשנות

במשך 15 שנים עבדתי כמנהל מוצר בחברות שונות, בתפקידים שונים, B2B, B2C, B2C2B, ג'וניור, סניור, CPO, דירקטור, בסלולאר, ריטייל, EV, קומנס, הוספיטליטי, פינטק, לואו טק, הייטק.

ועם מדברים על הייטק - אז כמו בהייטק הייתי שחקן נשמה, נתתי הכל, התחתנתי עם המשרה, הייתי מכור למוצר.


אני באמת באמת אוהב את העיסוק הזה, זה בדם שלי. אבל יום אחד זה פשוט הרגיש More of the same. כשחשבתי לעצמי מה יהיה התפקיד הבא פשוט לא התחשק לי יותר. שינוי של מקום העבודה או סוג המוצר כבר לא הרגישו לי מרגשים. חיפשתי אתגר, רציתי להרחיב את ה"שופר", רציתי שלעשיה שלי תהיה עוד יותר משמעות. אז במקום ללכת לחפש - עצרתי. החלטתי שאני מתפטר העבודה ומתמסר לאבטלה, לשקט, למחשבות, החלטתי שזה בסדר כמה חודשים לא לחפש, לא לשלוח קורות חיים, "לסבול" משכר מינימום כדי לחשב מסלול מחדש ולהבין איך לדייק לי את המסע.



 

התחלה | מחקר

הרעיון להיות יועץ בניהול מוצר, יועץ אסטרטגיית מוצר, שיחק לי בראש עוד לפני אבל לא היה נראה לי אפשרי. כדי לאשר את החלום, שלחתי הודעה פרטית לכל 50 האנשים שענו להגדרה הזאת בלינקדאין. בהודעה וביקשתי לדבר איתם (בתשלום), ביקשתי להתייעץ איתם (בתשלום) וכמעט כולם נענו בהסכמה. המידע שלהם היה יקר מפז, הם היו פתוחים, קשובים, משתפים, מציפים במידע, פרקטי ורגשי, באתגרים והצלחות וכשלונות. אם אתם קוראים את הבלוג הזה, אני רוצה לאודות לכם על מתנה ענקית.


כעבור 24 שעות הגיע הטלפון הראשון, "אנחנו מחפשים מנהל מוצר שיצטרף לסטארט אפ הראשוני שלנו, אנחנו לפני גיוס אז אין לנו כסף, אם בא לך לסייע לנו בזמן שיש לך, כמה שעות שתרצה, בחינם. אנחנו נשמח"

אני לא יודע למה אמרתי "יאללה בואו נלך על זה". כשכולם אמרו לי לא לקחת עבודות בחינם, זה נראה היה לי בדיוק מה שהייתי צריך - ניסיון אחר, הוכחה שיש לי ערך לתת במשרה חלקית שאליה אני לא מחוייב.


שבוע אחר כך טלפון נוסף, "יש לי רעיון לאפליקציה, אני מחפשת מישהו שילווה אותי במשך שבועיים באפיון ראשוני, יסייע לי לעבד את המחשבות עד שנבין אם יש פה משהו, מה אתה אומר?" - ואני: "נשמע לי סבבה, בואי נלך על זה" אבל אז היא שאלה "כמה אני צריכה לשלם לך?" - ואני בראש: אופס... אין לי מושג... אני לא יודע כמה אני שווה....


 

להיות שווה

כשכירים אנחנו האנשים מאחרי התפקיד. כשיש הצלחה (וגם כשלון) זה התפקיד שמקבל את האור ולא האדם. אבל עכשיו כעצמאי זה עלינו.

כמה אני שווה בשוק?

כמה אני רוצה שישלמו לי?

מה הייחודיות שלי?

האם אני באמת מספיק טוב בשביל לעסוק בזה?

"תסמונת המתחזה" באה לבקר אותי כמעט בכל יום.


החלטתי שבזמן הפנוי אני מקים לעצמי אתר. אבל כל ניסיון לכתוב על עצמי - כשל :-(

הייתי חסום. למרות שנים של ניסיון עלה החשש - מי אני שאייעץ לחברות כאלה?, שאקח אחריות, התקשתי להגדיר את עצמי. האם אני "מומחה?", "יועץ?", איך אני יכול לשים לעצמי תואר שאותו לא קיבלתי?


שאלתי את עצמי האם כל היועצים בהכרח מובילים את הלקוחות שלהם להצלחה, האם יועצים מבטיחים הצלחה?

אז יצאתי למחקר נוסף :-)

חיפשתי יועצים שאוהבים את העבודה שלהם, שנחשבים מקצועיים וביקשתי לראיין אותם (בתשלום)

דיברתי עם המון סוגי יועצים, קולינריה, בריאות, ביטוח, פנסיה, מיסים, שוק ההון, אופנה, קיבלתי מלא ידע והבנה במתנה. עד שיום אחד הבנתי שאם ניהול מוצר דומה בעיני להורות, מעניין יהיה לי לשמוע מיועצת הנקה :-) *זה הרגע שאתם בטח מניחים שאני מטורלל*

מה שיחודי בייעוץ הנקה הוא שמדובר בתהליך אינטימי, יד ימינה של המנכ"ל, היא מסייעת לאמא לעשות את הדבר שהיא הכי רוצה, להניק בחוסר הצלחה. זה מדוייק לי.

כתבתי בפייסבוק שאני מחפש יועצות הנקה לשיחה והשגתי - השיחה היתה מ-ד-ה-י-מ-ה! היא סיפרה לי על הצלחות וכשלונות, על מה היא עושה כשהיא נכנסת לבית חדש, על מה תפקידו של הגבר, על סטראס וחרדות, היו לה תשובות מדהימות שנתנו לי מלא כוח ורצון לייעץ במה שאני יודע שאני טוב.


בהמשך ולשימחתי, ההצלחות מהפרויקטים החינמיים נתנו לי בדיוק את הרוח הגבית שהייתי צריך.

קיבלתי פידבק על הערך, קיבלתי מחמאות על הסטייל, על השיח, על המתודולוגיות המובנות, וגם על הצלחות. היו גם רגעים פחות נעימים, היו גם ויכוחים, היתה לקוחה אחת שהיתה מאוד לא מרוצה "זה ממש לא מה שביקשתי" (אבל אז התנצלה ומתנצלת עד היום על רגע של מזג רע שאני מודה, קצת העליב אותי) זאת תקופת למידה וזה חלק מהחיים. אפשרתי לזה להיות, לקחתי לי יועצת עסקית מעולה (תודה עמית) והחלטתי לצאת למסע הזה. לפתור ביני לביני נושאים לא פתורים, על כסף, על מהות, על ערך והתמודדות עם החיים.


 

הלקוח ה"אמיתי" הראשון

אחרי חודש של התנדנדות, הסכמתי להתחיל לספר לאנשים סביבי שזה החלום, כך:

"אני רוצה להיות יועץ אסטרטגיית מוצר וניהול מוצר. אפשר גם קצת UX בצד"

החלום שלי כנראה הגיע לאוזניים הנכונות, ומכר שלי הציג לי לקוח קטן שמחפש מנהל מוצר לפרויקט קצר אבל מוכן לשלם.


הקליק היה מיידי, הכניסה לתפקיד היתה מ 0 ל 100 ב 30 שניות. הרגשתי חלק מהארגון וזה למרות שאני במשרה של יומיים בשבוע, לפעמים הייתי גונב ועובד שעה פה ושעה שם גם בימים שעליהם לא שילם - פשוט כי כיף לי ואני אוהב.


"תסמונת המתחזה" חזרה לבקר ואמרה - בסדר לקוח אחד ביג דיל, אי אפשר להצליח עם זה.

אז שיפרתי את המסרים באתר שלי, כתבתי בגאווה את החלום שלי, ומכיוון שאני לא מאמין גדול בתוכן ממומן החלטתי לעשות את זה טבעי. הנחתי שיש לידע שלי שימוש והוא מועיל לאנשים, ואני אנסה להפיץ אותו.


חיפשתי בקבוצות הפייסבוק מהם הנושאים שעליהם הכי הרבה שואלים, דגתי לי בכל כמה ימים איזה נושא ובסופש כתבתי עליו בלוג פוסט של עד 7 דקות קריאה. לשמחתי קוראים רבים מצאו את הנושאים שכתבתי עליהם מועילים וביום שראיתי שאלה של מנהל מוצר נענית על ידי משתמש פייסבוק אחר כשהוא משתמש ברפרנס ולינק לאתר שלי התמלאתי בגאווה. נראה שיש אישור. לידע שצברתי וארגנתי במילים יש משמעות. יש מי שזקוק ולו ופתאום גם יש מי שמוכן לשלם עליו.


 

מנטורינג

יסלחו לי ידידי, אני לא מאמין גדול באקדמיה. בעיקר כי אני מעדיף ללמוד ממי שעוסק בתחום ולא רק ממי שלמד הוראה ובאופן תאורטי יסביר לי איך לנהוג.

מכל מלמדי השכלתי נכון?! אז לשמחתי עברתי אחלה של קייטנה במהלך הקריירה שלי, השתדלתי להיות סבלני, ישבתי והקשבתי לגדולים, מנוסים וחכמים ממני (תודה מיכל) במשך שנים. ביקשתי להיות נוכח בישיבות שלא קשורות בי רק כצופה, זבוב פרודקטי על הקיר, למדתי המון ומהטובים ביותר.

כמו 86% ממנהלי המוצר - לא רכשתי הכשרה פורמלית בניהול מוצר, אבל למדתי המוןןןןן, כל הזמן, עד היום.

זה בדיוק המקום שבו אני אוהב להעביר אלאה ומדי פעם אני עדיין חוטא במנטורינג.


המאסטר שלי לכל דבר ועיניין, טל פלורנטין ייעץ לי לפני שנים לשתף כמה שיותר ידע ולכמה שיותר אנשים, לכל מי שיבקש, לשתף ולפרסם פוסטים, מצגות, להתנסות בהדרכות לארגונים (תודה 8200 וחיל האוויר) להדריך וללמד נותן לי יותר מאשר אני נותן.

היכולת להתמודד עם שאלות של מנהלי מוצר, במיוחד בראשית דרכם מכריחות אותי לארגן את המידע מחדש, למצוא לו הצדקות, לחפש לו חיזוקים פרקטיים שהתמודדתי איתם.

אומנם בחרתי שמנטורינג לא יהיה מרכז הרווח שלי, ולכן כרגע אני עוסק בו רק מעט באופן יחסי.


 

נוהרים אל המוצרים

אחרי הצלחה אחת בחינם, הצלחה אחת בתשלום סימלי, ועבודה אחת בתשלום מלא במשרה חלקית, אתר שעובד באופן טבעי לא רע, השתתפות במיטאפים, בלוגים, שיחות, קבוצות פייסבוק וואצאפ/רלוונטיות, החלו להגיע הטלפונים, ובפעם הראשונה הבנתי שיש לי אפשרות באמת לבחור -

אילו סוגי לקוחות אני מעדיף, האם אני מעדיף לעבוד מהבית, מהו השכר שאני רוצה לקבל, כמה שעות אני רוצה לעבוד בשבוע, פרויקטים קצרים או ארוכים, ייעוץ או מחקר, אסטרטגייה או איפיון.

פתאום יכולתי לעצב לעצמי את "משרת החלומות", לערבב לעצמי את בלנד הלקוחות והמשימות שיעשו לי את השבוע הכי מהנה וגם הכי נותן ערך למגוון הלקוחות שנעים לי לעבוד איתם.


היה את הרגע הזה , שבפעם הראשונה נאלצתי לומר ללקוח (במילים עדינות ככל שניתן) שזה פחות מתאים לי. זה היה מאתגר.

איך יתכן שיש מי שמוכן לשלם לי כסף על הדבר שאני אוהב לעשות ואני לא מעוניין?. מרגע שנתפח מרחב האפשרויות - אני יכול ומותר לי לבחור. אני מעדיף לדייק את עצמי ולהיות חלק ממוצרים ולקוחות שמעניינים אותי, מפעילים אותי, מאתגרים אותי ואני גאה בכל אחד מהלקוחות שלי!

כרגע, האיזון שנכון לי הוא 3 לקוחות בפרק זמן נתון. לא יותר וגם לא פחות. לקוח אחד לפחות לטווח ארוך ו 2 קצרים.

כרגע אני לא מוכן לעבוד בחג ושבת, ולרוב שישי בוקר מיועד לקצת אדמיניסטרציה, חשבונות, הוצאות וכאלה.


בכל בוקר ובכל ערב אני בודק את הקלנדר ליום וליומיים הבאים, בודק שיש איזון נכון, בודק שהשארתי גם זמן לאכול, בודק שאני רואה את השקיעה לפחות פעמיים בשבוע, בודק שאני לא עובד הרבה מידי שעות מעבר למה שהגדרתי לעצמי. כרגע אני מכוון ל 9 שעות ביום, אם יש צורך ספציפי של לקוח, אני שמח להיפגש גם אחרי שעות הפעילות. אני משתדל להיות זמין תמיד. אבל שיחות ארוכות אני עושה לפי קביעה מראש.

 

בחן את עצמך - האם כדאי לי להיות מנהל מוצר פרילאנסר? >>

כמעט שנה עברה מאז שאני יצאתי לדרך הזאת, אני בטוח שיש מבינים ומנוסים ממני, אבל בחרתי לשתף כי אני נשאל המון, וכי בדרך אנשים נפלאים שיתפו אותי במידע, והנחתי שעדיף שמידע כזה יהיה כתוב.


האם כדאי להיות מנהל מוצר פרילנס? במילה אחת: כן.

בשתי מילים: תלוי בך.


השאלה הנכונה לדעתי היא: האם זה מתאים לכל אחד?

ואז התשובה שלי ברורה: לא.


איך אדע אם זה מתאים לי?

על זה יש לי תשובה מורכבת ואני מקווה שהיא תסייע

  1. האם אתה אדם עצמאי, עם יכולת ניהול זמן ומשימות ללא צורך במנהל?

  2. האם את אדם שמנוסה בכל המשימות הדרושות ממנהל מוצר (או לפחות מרביתן)? רשימת הסקיל סטים שלדעתי מרכיבים את המקצוענות כאן. אני לא מדבר על הכרות שטחית, וגם לא על קריאת ספרים או פורומים, אני מתכוון לניסיון מעשי.

  3. האם אתה אדם שמנוסה בכל ה Soft skills הנדרשים ממנהל מוצר (או לפחות מרביתן)? רשימת הסקיל סטים שלדעתי מרכיבים את היכולות הרכות כאן.

  4. האם את מוכנה לשים את עצמך ב"קו האש", לקחת אחריות מלאה על מוצרי הארגון שלהם תייעצי?

  5. האם אתה מוכן לשחרר קצת מונחים ומחשבות כמו Work life balance שלא בהכרח מתקיים במקום שבו היצירה שלך, האהבה שלך למקצוע, לפעמים יסחפו אותך לעבודה גם בשעות/ ימים/משימות ומאמץ בזמן שתכננת?

  6. ואחרון - האם לדעתך יש ערך רב שאתה יכול לתת ללקוחות ולמוצרים, האם יש מי שישלמו על הידע, הניסיון והכישורים שלך כפי שבאמת היית רוצה? (לפחות כמו שאתה כשכיר)


אם ענית על הכל "כן" אז יתכן וזה ממש בשבילך. יתכן ויש לכם הזדמנות אדירה, להגדיל את ה"שופר" שלכם, להביא המון ערך להרבה יותר לקוחות, לקדם מוצרים, להיות יום פה ויום שם, להיות אג'ילים, ווירטואוזים, משפיעים, להיות עצמאיים ואולי גם להרוויח יותר - כסף זה אחלה - אבל הסיפוק הוא מטורף.


 

הצד החשוך של הירח

מה בכל זאת מפחיד? ממה צריך להזהר?

הינה רשימה חלקית בלבד

  1. תחושת בדידות - כשאתה עצמאי בתחילת הדרך, זה פתאום מרגיש לבד. אין צוות, אין עם מי לחלוק שאלות, מחשבות, כשלונות וגם לא הצלחות. אפשר לגשר על זה - לספר לקולגות, לחברים ולמשפחה, לשתף קולגות בשאלות. לשתף פרילנסרים מתחומים אחרים על ניהול לקוחות, על ניהול זמנים, על כסף, על אתגרים.

  2. תמחור עצמי - זאת לדעתי משימה כמעט בלתי אפשרית. לומר כמה אני שווה בכסף. השיטה הפשוטה היא לבדוק כמה הרווחת או אמור להרוויח שכיר עם הניסיון שלך, להוסיף 40% עלות מעביד ולחלק ליום/שעת עבודה. השיטה היותר אופטימית - לפי כמה שאתה חושב שמגיע לך לפי הערך שאתה נותן ללקוח + 20%. למה 20%? כי רובינו מעריכים את עצמינו הערכת חסר ממה שאנחנו באמת (רובינו, לא כולנו)

  3. האם לעזוב את העבודה שלי מחר בבוקר?

    1. לא.

    2. אפשר להתחיל עם פרויקט קטן במקביל לעבודה שלך כשכיר (ללא תשלום)

    3. אפשר להתחיל עם פרויקט במקביל לעבודה שלך כשכיר בתשלום "שכר אמנים" (ללא פתיחת עסק)

    4. אפשר להתחיל עם פרויקט אחד ולפתוח עוסק פטור במקביל.

    5. ואם אתה באמת רוצה, אפשר גם לעזוב הכל ולהתחיל עסק עצמאי. אם היית שכיר - מגיעים לך דמי אבטלה בזמן הרצת העסק, כל זמן שהכנסות העסק לא עולות על דמי האבטלה המקסימלים.

    6. כל האפשרויות מלבד השתיים הראשונות, ידרשו ממך תיאום מס בסוף השנה.

  4. איך משיגים לקוחות? - היא שאלה שנשאלת הכי הרבה.

    1. קודם כל אני חושב שמוצרים טובים מוכרים את עצמם, תהיה טוב, תהיי הכי טובה שלך, תעניק שירות מעולה, שירות "טוב" אולי לא יספיק, תתני מעבר לציפיות, כמו מוכר פלאפל שכבר שילמתם לו, אבל אז הוא מוסיף עוד כדור פלאפל וקורץ לך. תנו תנו ותתנו. גם כשלא שילמו, גם אם שילמו מעט, גם אם חשבתם שמגיע לכם יותר. תעשו את הכי טוב שלכם - זאת הפרסומת הכי טובה לעסק.

    2. שתפו את הידע שלכם, גם בחינם, לכל מי שירצה לשמוע אתכם, לארח אתכם. "שפע מביא שפע" (תודה לביאה) וזה נכון גם בעסקים.

    3. התחברו לאנשים טובים ומשפיעים, תציעו את עצמם. תכריזו בגאווה את הטייטל שלכם ותעמדו מאחריו, דעו מהו הערך שאתם נותנים. תסבירו לעצמכם מה בעצם אתם נותנים לארגון שישכור את השירות שלכם.

    4. אין דבר כזה באנדל :-) אם בא לכם לעשות בחינם - תעשו באהבה.

    5. נהלו בלוג, שתפו את המידע שלכם, תענו על פוסטים ששואלים שאלות מוצריות בתשובות מדוייקות ומביאות ערך, תוסיפו לינק לבלוג שלכם שימשוך קריאה ויציג את היכולות שלכם.

    6. שתפו הצלחות - גייסתם לקוח חדש?, עשיתם עבודה שהיתה בעלת ערך? שתפו בכל מקום שתמצאו לנכון, פייסבוק ולינקאין. אנשים אוהבים הצלחות ומחפשים יועצים מצליחים.

  5. התנהלות עסקית - ממש כמו בכל עסק

    1. קבלת כסף מלקוחות באופן חוקי אפשרית רק אם אתם שכירים, עצמאיים או בשכר אמנים. אם בחרתם להיות עצמאיים (עוסק פטור/מורשה או חברה) יש לכם צורך ברואה חשבון (תודה סער) יש לי אחת מעולה. ביחרו מישהו שאתם באמת סומכים עליו, בקשו שיסבירו לכם את השלבים והתהליכים. זה לפעמים מרגיש סבוך ומורכב, חפשו מישהו סבלני שיודע לדבר בשפתכם.

    2. עקבו אחרי ההוצאות וההכנסות שלכם. בתחילת התהליך יש לא מעט הוצאות כדי להקים עסק, שימרו את כללללל הקבלות, הרשמו לשירות יצירת חשבוניות ואם אתם לא מאורגנים במיוחד אז גם לשירות ניהול הוצאות (אני משתמש בחשבונית ירוקה והם באמת מדהימים)

    3. ביטוח אישי, פנסיה, גמל, השתלמות - אף אחד לא אומר לכם שצריך כזה, אבל כשאתם עצמאיים אתם חייבים לדאוג לעצמכם. חפשו יועץ פנסיוני עצמאי שמדבר בעברית ברורה, מדובר בכסף גדול ובעל משמעות אדירה על העתיד שלהם.

    4. אתם כבר לא שכירים - זיכרו שהכסף שנכנס הוא לא הנטו שלכם, לא כולו שלכם. בהמשך תדרשו להפריש מע"מ, ביטוח לאומי, פנסיה ועוד.

    5. הוצאות ופרסום - המנעו מהוצאות גדולות בשלבים הראשונים - אתם לא צריכים את האתר הכי מפונפן שיש, אין צורך במשרד מטורף עם נוף לים. אני מאמין שכדאי למצוא את ההזדמנויות הטיבעיות לפני קידום עסקי ממומן (לא משתמש בכזה)


לסיכום

ממליץ מאוד לשקול את האופציה להיות מנהלי מוצר עצמאיים.

אבל לא בכל מחיר. תהיו בטוחים שאתם באמת מוכנים להרפתקאה הזאת.

תעשו את מה שאתם באמת אוהבים.

תהיו גאים ביצירה שלכם.

תשאלו את עצמכם בכל משימה: האם הייתי רוצה להיות לקוח של עצמי, האם כלקוח הייתי מרוצה מהתוצר הזה.


אני פה לשאלות באהבה גדולה

בהצלחה

541 צפיות0 תגובות

רוצה לקבל עדכון בפרקים הבאים?

יש!, נתראה בפרק הבא

bottom of page